FIS-liste langrenn

Da er det igjen tid for inn- og utmelding av løpere til FIS-lista langrenn for sesongen 2015-16. Har du sjekket oversikten for DIN klubb?

FIS-liste langrenn Oppland 2015-16
Etternølere har fram til mandag 28. september til å melde inn endringer på lista!

________________________________

Forhåndssak:

Følgende løpere skal innmeldes: Senior- og juniorløpere (fra klasse 17 år) som deltar i FIS-renn, Norges Cup og NM kommende skisesong, skal stå på lista.

Gi beskjed til skikretsen innen 20. september om følgende:

• Hvilke løpere som fortsatt skal stå på lista
  • Hvilke løpere som skal strykes fra lista
  • Evt. ny løpere – NB! Disse må også fylle ut et egenerklæringsskjema, last ned HER.

Alle endringer sendes klubbvis til oppland.skikrets@skiforbundet.no eller pr. post til Oppland Skikrets, Fakkelgården, 2624 Lillehammer.

NB! Klubben vil bli fakturert etter endt sesong for alle løpere som står på listen pr. 20. september, så husk å gi beskjed dersom det er noen som ikke lenger skal stå på lista! Prisen for innmelding på FIS-lista er kr. 250 pr. løper (ved innmelding etter 1. januar er det høyere avgift). Skikretsen viderefakturerer klubbene i ettertid når vi mottar faktura fra Skiforbundet etter sesongen 2015-2016.

Klubben har ansvar for å melde inn til skikretsen hvilke løpere som skal innmeldes, hvilke som skal strykes, og hvilke som skal bli stående på lista. Løperne må derfor sørge for innmelding og utmelding via klubben sin.

Hva er FIS-punkter? FIS-punkter er en måte å rangere (måle) alle utøvere på, etter en internasjonal standard. FIS-pkt-lista brukes til seeding, til kvalifisering, m.m. Den best rangerte løper har 0,0 poeng (eller nær 0,0), og så rangeres det oppover. Krav for å kunne delta i World Cup er f.eks 90 FIS-pkt eller lavere (kvinner), og 60 FIS-pkt eller lavere (menn). Det er også vanlig å bruke FIS-pkt-lista som rangering når en skal trekke eller sette opp startlista f.eks i Statoil Norges Cup.

Alle renn som har internasjonal status, teller for å skaffe seg FIS-punkter. Det vil si World Cup-renn, Skandinavisk Cup, NM senior, Statoil Norges Cup senior, og Statoil Norges Cup junior. Dessuten noen "FIS-renn" tidlig på sesongen (Beitosprinten, BUL-sprinten m.m.).

En løpers punkter regnes ut etter en komplisert formel. Generelt kan vi si at gjennomsnittet av de 5 beste resultatene over de siste 12 måneder, er grunnlaget for løperens punkter. Dersom løperen har færre enn 5 tellende renn, gis det et tillegg etter et bestemt system. I henhold til praksis i både FIS og i andre nasjoner, har vi valgt å si at fra og med sesongen 2010-2011 skal alle juniorløpere og seniorløpere som går Norges Cup og NM, være innmeldt på FIS-punkt-lista.

Det kommer ny, oppdatert FIS-punkt-liste ca. 6 ganger i året.

Du kan finne FIS-punkt lista på nettsiden til FIS: www.fisski.com > Cross Country > FIS-points

Velg den øverste lista som kommer opp! Du kan enkelt finne en utøver ved å sortere på etternavn eller fornavn. Husk at Å=aa, Ø=oe, Æ=ae.

For å finne opplysninger om enkeltutøvere, kan du gå frem slik: www.fisski.com > Cross Country- Competitor Biographies Sorter deretter på navn o.l. omtrent som ovenfor.

Med litt øvelse er det enkelt å finne fram, og mange nyttige opplysninger.