Galdhøpiggrennet

Lørdag er det klart for det tradisjonsrike og spektakulære Galdhøpiggrennet med start fra Spiterstulen i hjertet av Jotunheimen.

Norges Skiforbund har bestemt at NM i randoné i år skal arrangeres sammen med, eller retter sagt ved siden av, Galdhøpiggrennet. Målet er å få randoné-løperne helt til topps på Galdhøpiggen før de setter utfor de bratte fjellsidene.

– Vi planlegger ei løype som går fra Spiterstulen og helt til toppen av Galdhøpiggen. Et par andre topper skal bestiges på veien. Det vil si totalt rundt 1800 høydemeter for deltakerne i denne mest ekstreme av alle ski-idretter. Her er det rasket opp og ned som gjelder. Starten vil gå ved Spiterstulen lørdag morgen, omtrent samtidig som de første deltakerne i Galdhøpiggrennet starter på sin tur opp mot start, sier rennleder Per Olav Tangen.

– For å klarer dette, er vi avhengige av velvilje fra værgudene og selvfølgelig en ekstra innsats fra oss som arrangerer. Akkurat som på det vanlige Galdhøpiggrennet, er løpernes sikkerhet første prioritet. Uansett kan vi love både deltakerne i Galdhøpiggrennet og randoné-NM en opplevelse de sent vil glemme. Det er mye snø og flotte forhold i området, sier Tangen.

Se arrangørenes nettsider på galdhopiggrennet.no