Bronsejentene våre - Mathilde Myhrvold, Lisa Kvamme, Kristine Alm Karsrud og Marthe Mæhlum Johansen

Jr-NM langrenn

Imponerende bredde blant Opplands jenter på søndagens stafett, med 3, 6. og 10. plass! Guttas førstelag ble nr. 4.

Arrangementets hjemmeside
Søndag 8. mars
Jentene imponerte med stor bredde på dagens stafett, med hele tre lag blant de 10 beste! Best ble Oppland 1, med Mathilde Myhrvold, Vind IL, Lisa Kvamme, Søre ål IL, Kristine Alm Karsrud, Raufoss IL, og Marthe Mæhlum Johansen, Østre Toten Skilag. Seieren gikk til Akershus 1 foran Sør-Trøndelag 1.

I gutteklassen ble det 4. plass til Opplands førstelag, med Sjur Slettom, Lom IL, Petter Stakston, Søre Ål IL, Johan Sørum Gangsø, Svea Skilag, og Mattis Stenshagen, Follebu Skiklubb. Sør-Trøndelag 1 vant foran Akershus 1 og Sør-Trøndelag 2.

Resultater stafett kvinner
Resultater  stafett menn

Lørdag 7. mars
Under krevende forhold på Jervskogen ble det nok en bra dag for jentene i K17 på lørdagens klassiske renn. Riktignok ingen pallplass, men Mari Nordlunde, Follebu Skiklubb, gikk inn til 6. plass og Mathilde Myhrvold, Vind IL, nr. 10.

I K18 fikk vi hele fire Opplandsjenter blant de 12 beste! Marthe Mæhlum Johansen fra Østre Toten Skilag var best av våre med 2. plass. I tillegg gikk Susann Sagstuen, også Østre Toten Skilag, inn til en sterk 6. plass, mens Raufoss-jentene Kristine Alm Karsrud og Marthe Lindmoen på hhv. 11. og 12.plass.

Beste jente fra Oppland i K19/20 ble Anne Marthe Brenden fra Gjøvik Skiklub på 13. plass.

I gutteklassene ble det litt stang ut i dag og ingen pallplasser. Mattis Stenshagen, Follebu Skiklubb, havnet på den forsmedelige fjerdeplassen i M19/20, en fattig tiendel fra bronse, 2,7 sekunder fra gullet.

I M18 var det Petter Stakston fra Søre Ål IL som måtte innse at det holdt til 4.plass, 6,6 sekunder  bak gullet. Mårten Soleng Skinstad, Vind IL, gikk inn til en flott 5. plass.

Beste utøver fra Oppland i M17 ble Vebjørn Sørum fra Svea Skilag.

Komplette, offisielle resultater lørdag:
Menn 17 - klassisk 10 km
Menn 18 - klassisk 10 km
Menn 19/20 - klassisk 10 km

Kvinner 17 - klassisk 5 km
Kvinner 18 - klassisk 5 km
Kvinner 19/20 - klassisk 5 km

Fredag 6. mars
Guttene i M19/20 var først ute i fredagens renn, 20 km fri teknikk ind.start. Best av våre ble Mattis Stenshagen, Follebu Skiklubb, på en fin 7. plass. Johan Gangsø Sørum fra Gran IL tok 14. plass, Sondre Bollum, Gjøvik Skiklubb på 17. plass.

I M18 gikk Petter Stakston fra Søre Ål IL gikk inn til en sterk 2. plass, 8 små sekunder bak gullet. Jostein Strandbråten, Begna IL, ble nr. 9, mens Simen Eide Brøste, Lillehammer Skiklub, kom på 15. og Harald Øygard, Rogne IL, på 16. plass.

I M17 ble skiskytter Sivert Bakken fra Vingrom IL beste lokale på en 11. plass. Vebjørn Sørum fra Svea Skilag ble nr. 21.

I K19/20 ble det en flott 5. plass til Lisa Kvamme fra Søre Ål IL, Ingrid Sørushaugen fra Gjøvik Skiklubb ble nr. 19.

K18 kom dagens andre medalje til Oppland, da Marthe Mæhlum Johansen fra Østre Toten Skilag gikk inn til 3. plass. Susann Sagstuen, også hun Østre Toten Skilag kapret 11. plass, Marthe Lindmoen, Raufoss IL, 14. plass og Kristine Alm Karsrud, Raufoss IL, ble nr. 16.

Men det var jentene i K17 som skulle bite best fra seg, med hele to pallplasser - hhv. Mari Nordlunde, Follebu Skiklubb, på 2. plass og Mathilde Myhrvold, Vind IL, på 3. plass. I tillegg gikk Kristin Sandbæk, Østre Toten Skilag, inn til 12. plass, Anna Grøntjernet, Svea Skilag, nr. 16 og Hanne Mo Vaadal, Lillehammer Skiklub, nr. 18.

Mari Nordlunde, Synne Arnesen og Mathilde Myhrvold

Gratulerer med innsatsen til alle,
her er komplette, offisielle resultatlister fra fredagens renn:
Menn 19/20 - friteknikk 20 km
Menn 18 - friteknikk 15 km
Menn 17 - friteknikk 10 km

Kvinner 19/20 - friteknikk 15 km
Kvinner 18 - friteknikk 10 km
Kvinner 17 - friteknikk 7,5 km

Hovedledere Oppland Skikrets
Tom Nøvik (tlf. 907 90573) og Ragnhild Soleng (tlf. 951 48 990)

Regionkontakter
 * Lillehammer: Øyvind Trøen
 * Gjøvik/Toten: Stian Roterud
 * Hadeland: Gøran Syversen

Smørekoordinator: Kristian Nordlunde
Sekunderingsansvarlig: Hans Ola Frøshaug

Overnatting
De fleste skal bo på Radisson Blu Hotel Trondheim Airport,  Team Hadeland bor på Scandic Hell Hotel.

Romfordeling pr. 02.03.2015
Dersom noen blir syke og ikke reiser oppover, vennligst gi beskjed til oppland@skiforbundet.no
Sørg også for sykmelding, da fristen for avbestilling av hotellrom har gått ut og må betales uansett, og da må evt. reiseforsikring benyttes.

Måltider
Oppholdet inkluderer helpensjon på begge hotellene, dvs. frokost, matpakke, middag og kveldsmat.
Dere som skal bo på Radisson Blu Hotel får matbonger til middag og kveldsmat får dere av Tom/Ragnhild.

Radisson Blu:
 * Frokost, inkl. smøring av matpakke, kl. 05.00 - 10.00
 *  Idrettsbuffet -  4. februar: 17.00-19.00
                                 5. februar: 17.00-19.00
                                 6. februar: 17.00-19.00
                                 7. februar: 16.00-18.00
 * Kveldsmat, baguette + juice - tid kommer

Løpermøter
Vi har p.t. ikke noe tidspunkt for løpermøtene da vi ikke har fått avklart møterom med hotellet ennå. Det er i utgangspunktet meget dyrt å leie møterom der også, som på Nes. Vi håper likevel på å finne en god løsning. Møtetidspunktene vil bli slått opp i resepsjonen på Radisson Blu Hotel, samt publisert på Facebook.

Startnummer
... vil bli delt ut på møtene dersom vi får dem på lagledermøtene. Hvis ikke vil de bli å finne i smørebodene om morgenen hver løpsdag. Det er klubben/teamets ansvar å levere inn startnummer som ikke blir brukt. Husk å ta med EMIT-brikken!

Stafettlag
Dersom det er noen av løperne som ikke ønsker å gå stafett, ber vi dere melde inn til regionkontaktene eller Tom/Ragnhild så raskt som mulig, og før de setter seg ned med laguttakene lørdag 7.mars. Fristen for å levere lagoppsettene er lørdag 7.3.2015 kl. 18.00. Lagene vil bli hengt opp i resepsjonen på Radisson Blu Hotel, hvor de fleste av oss bor, samt lagt ut på Oppland Skikrets sin Facebookside.

Vi vil plukke ut en leder for hvert lag. Disse samler laget sitt rett etter løpermøte lørdag for en kort briefing.

Smøreplasser
Disse har bestilt smøreplasser gjennom Oppland Skikrets:
 * Lillehammer Skiklub - 4 plasser
 *  Follebu Skiklubb- 1 plass
 * Fron ski - 1 plass
 * Ringebu/Fåvang Skiklubb - 2 plasser
 * Søre Ål IL - 1 plass
 * Team Valdres - 2 plasser
 * Østre Toten Skilag - 2 plasser

Vi gleder oss til fine dager på Jervskogen. Lykke med forberedelsene!

Sportslig hilsen fra Tom og Ragnhild.