10 norske jenter klare

10 norske jenter er påmeldt til tidenes første FIS-renn på snø i kombinert i Granåsen onsdag, blant annet Thea Øihaugen fra Gausdal Skilag.

Første internasjonale kombinertrenn på snø for jenter arrangeres i forbindelse med World Cup-rennene i Trondheim. I høst ble historiens første plastrenn arrangert i tyske Oberstdorf. Det er aldersgruppen 1998-2002 som får sjansen i Granåsen onsdag.

- Vi er veldig glade for at vi får det første FIS-rennet på snø. Det er en gladmelding til alle disse ti norske jentene som aldri tidligere har hatt et slikt tilbud. Vi gleder oss veldig til onsdagens renn, sier leder av kombinertkomiteen i Norges Skiforbund, Paul Einar Borgen.

Han retter en stor takk til Trondheim kommune, arrangøren i Granåsen og til FIS for at vi får til rennene. Norge har vært pådriver for å få jenter inn i internasjonal kombinertsport. Borgen roser både renndirektør i FIS, Lasse Ottesen og assisterende renndirektør, Jan Rune Grave for den store jobben for å få realisert kvinnekombinert.

Borgen opplyser også om at det vil bli «prøve-NM» for kvinnekombinert i Trysil om to uker. Dermed får jentene et nytt renn å se frem til i vinter.

Disse norske jentene stiller i Granåsen onsdag - lykke til!
Thea Øihaugen, Gausdal skilag
Mille Moen Flatla, Haslum IL