Ett år til Ungdoms-OL

Et nytt stykke olympisk historie ble skrevet onsdag 11. februar, da det offisielle nedtellingsuret ble avduket på Lillehammer.

Lilletorget i Lillehammer sentrum myldret av mennesker som hadde samlet seg til folkefest i forbindelse med One Year to Go. Med en varm kakao i hånden og et bredt smil om munnen startet folket på Lillehammer endelig nedtellingen til Ungdoms-OL 2016.

H.K.H. Kronprins Haakon og Carl Erik Kråbøl (14) fra Lillehammer Ishockeyklubb stod for den offisielle avdukingen av nedtellingsuret onsdag kveld. På slaget 19.00 viste OMEGAs Nedtellingsur at det var 365 dager til Ungdoms-OL.

OMEGAs Nedtellingsur vil stå på Lilletorget i hjertet av Lillehammer hele veien frem til lekene. Det er 3,5 meter høyt og er spesialdesignet etter lekenes visuelle profil. OMEGA er offisiell tidtaker for Ungdoms-OL og vil være avgjørende for at tid, lengder og poeng blir riktige under konkurransene neste år.

– Resultatlistene forteller hvem som vil stå på medaljepodiet, men de gjør også langt mer enn det. De vil også inspirere og motivere unge over hele verden til å være aktive, noe som er kjernen i Ungdoms-OL, sier Stephen Urquhart, President i OMEGA.

Han var selv tilstede på avdukingsshowet i Lillehammer sammen med blant annet kulturminister Thorild Widvey og visepresident i IOC, Nawal El Moutawakel og organisasjonskomiteen for Lillehammer 2016.

- Vi er takknemlige for det flotte nedtellingsuret OMEGA har gitt oss. OL-byen har fått en ny turistattraksjon, og vi tror nedtellingsuret kommer til å bli det mest fotograferte objektet i Lillehammer fram mot lekene, sier Tomas Holmestad, administrerende direktør i Lillehammer 2016.

Om OMEGA
OMEGA er offisiell tidtaker i Ungdoms-OL i 2016. Det sveitsiske klokkemerket var første gang offisiell tidtaker for OL i Los Angeles 1932. OMEGA vil være offisiell tidtaker for 27. gang for de olympiske sommerleker i Rio 2016.

Les mer om Ungdoms-OL på arrangørenes nettsider