Den store byttehelgen

I november arrangerer hele 50 skiklubber over hele landet byttehelger. Skilandslaget og landslagsutøverne oppfordrer barnefamilier til å bli flinkere til å kjøpe brukt utstyr.

For eksempel hadde Marit Bjørgen som liten bare ett par ski, som hun brukte til både hoppkonkurranser, langrenn og slalåm. Nå slår langrennsdronningen et slag for brukte ski og støvler for å bidra til mindre utstyrshysteri i barneidretten.

Slike byttedager har foregått over hele landet vårt i mange år. Under mottoet «JA til brukt!» arrangeres nå for første gang én felles byttemåned over hele landet. Målet er at andre skal få nytte av skiutstyret som barna dine eller du selv har vokst fra.

Rundt 50 klubber er med på å prøve ut dette. De fleste arrangerer byttehelg 14 -15. november, noen før og noen etter.

Her kan du møte opp og kjøpe og selge brukte ski og annet idrettsutstyr til en rimelig penge. Klubbene bistår med å sette riktig pris, samt at de vil være behjelpelig med å finne frem riktig utstyr til kjøperen.

Rydd i garasjen og boden og lever inn skiutstyr dere ikke bruker for salg til byttehelgen. Du tjener på det, idrettslaget tjener på det, samfunnet tjener på det og det gjør miljøet også. Alt som leveres inn må være helt og rent, og det er fint om du merker utstyret med størrelse og lengde.

Lillehammer Skiklub: 8. november, kl. 15.00-17.00 på Lillehammer Hotel

Gjøvik Skiklubb: 14. november kl. 13.00 - 15.00 i gymsalen på Gjøvik skole

Lom IL - 14. november, kl. 11.00 - 14.00 på Steinfjoset

Samarbeidende klubber i Midt-Gudbrandsdal (Harpefoss IL, Tormod IL, Sør-Fron IL og Peer Gynt Alpinklubb): 14. november kl. 10.00 - 12.00 på Peer Gynt-huset på Vinstra

Gausdal Skilag: Lørdag 21. november

Les mer om den store byttehelgen på http://byttehelgen.no/

_________________________________________

Byttehelgen er et initiativ i regi av Norges Skiforbund Langrenn, SpareBank 1 og EiendomsMegler 1.

Opplever økt press – tar barna ut
Halvparten av norske idrettsforeldre mener det er for stort utstyrspress i barneidretten. I tillegg har 1 av 6 familier valgt å holde barna unna en idrett, fordi det er for dyrt. Det viser en undersøkelse gjennomført av Respons Analyse for SpareBank 1.

–Vi synes det er synd at barn og unge slutter med idrett fordi utstyret blir for dyrt for foreldrene. Derfor oppfordrer vi folk til å bruke byttehelgen til å kjøpe godt utstyr til en rimelig penge. I tillegg mener vi at ett par ski holder i massevis for barn under 13 år, sier Knut Nystad, som er smøresjef i Norges Skiforbund Langrenn.

Trygt å kjøpe brukt
Videre oppgir hele 1 av 5 oppgir at de lar være å kjøpe brukt fordi de er usikre på kvaliteten. Byttehelgen skal gjøre det trygt å kjøpe brukt utstyr.

–Alle klubbene får veiledning rundt kvalitet og størrelser, og synlige utstyrsguider henges også opp i lokalene som brukes under byttehelgen. Du får hjelp til hva du skal se etter i en klassisk ski, en skøyteski, bindinger, staver og støvler. Slik ser man kjapt hva som passer når man skal kjøpe brukt skiutstyr, forteller Nystad.

Bruk penger i lokalmiljøet
–Vi synes at det å kjøpe brukt er bra, fordi det er bra for miljøet og fornuftig for lommeboka.  Samtidig ønsker vi å slå et slag for skiklubbenes byttehelg. Bytter du her, er du aktivt med å støtte lokalmiljøet. Det gjør det enklere for lokale klubber å drive organiserte tilbud til barn og unge, sier Stein Bugge i SpareBank 1.

Tall fra undersøkelsen
* 1 av 3 bruker mer enn 10 000 kroner på barnets idrettsaktiviteter i løpet av året
* 50 prosent av norske foreldre som har barn under 18 år som driver med idrett, mener det generelt er for stort utstyrspress i barneidretten
* 1 av 3 opplever dette utstyrspresset på egne barn
* Halvparten av den norske befolkning som har barn som driver med idrett har kjøpt brukt utstyr i løpet av de siste 3 åra

Tallene er hentet fra en undersøkelse utført av Respons Analyse i perioden 30. september – 07. oktober 2015.