Maren Lundby, IL Kolbukameratene

Plastmesterskap hopp

Det ble gull og sølv til Maren Lundby under årets plastmesterskap i normal- og stor bakke i Granåsen i helgen.

Søndag 11. oktober (K124)
Det ble nok en NM-medalje til Maren Lundby i søndagens renn i storbakken i Granåsen, i dag andreplass og sølv, bak Line Jahr.

- Det er utrolig bra at Maren (Lundby) og jeg pusher hverandre på både trening og i renn. Dette gjør oss ekstra skjerpet. I dag gjør jeg to gode hopp, sa en fornøyd Line Jahr etter rennet som ga henne fortjent NM-gull.

I herreklassen ble det nok en seier til Daniel Andre Tande. Oppland fikk to blant de 10 beste, hhv. Kenneth Gangnes på 4. plass, 0,8 poeng fra tredjeplassen, og Fredrik Bjerkeengen Bjerkeengen på 10. plass.

Resultatliste NM plast K124 søndag 11. oktober

Lørdag 10. oktober  (K90)
Vi gratulerer Maren Lundby, IL Kolbukameratene, med seier i dameklassen, etter å ha vært best i begge omganger.

Herreklassen ble vunnet av Daniel Andre Tande. Beste opplending ble Fredrik Bjerkeengen, IL Kolbukameratene, på en sterk 6.  plass.

Kennethn Gangnes ble disket, sammen med flere andre på grunn av utstyr. En ny maskin for kontroll av skrittlengde på dressen konkluderte med at mange hadde for mye «slakk» i dressen rundt skrittet, til at det kunne passere innenfor regelverket.

Resultatliste NM plast K90 lørdag 10. oktober

_________________________________

Helgens NM på plast i Granåsen vil bli et kvalitetsrenn. Det lover landslagstrener Alexander Stöckl

Det er ennå noen uker til det virkelige alvoret starter for hopperne våre, men for Alexander Stöckl og hans menn er alvoret allerede godt i gang. I helgen kjempes det om NM-medaljer både for menn og kvinner i VM-anleggene i Granåsen. Et NM hvor to av våre største profiler de siste sesongene vil mangle på deltakerlisten.

- Klart vi vil merke kommende sesong at Anders (Bardal) og Anders (Jacobsen) ikke er med lenger. Deres rutine og erfaring betydde mye for troppen. Men nå er de ikke med lenger og da er det andre som må ta ansvaret, sier Alexander Stöckl overbevist om at han fortsatt både har nok rutine og talent blant sine hoppere til de kan være med å prege verdenscupen også kommende vinter.
- Ja, i Anders Fannemel og Rune Velta har vi to som både har prestert godt tidligere og som har vært med noen år allerede. De er klare til å ta ansvaret i laget. Og så har vi unge gutter som både gjennom Sommer Grand Prix og COC cupen i sommer har vist seg sterke. Kenneth Gangnes ble andremann sammenlagt i Grand Prix og Daniel-Andre Tande vant COC sammenlagt, sier en optimistisk Stöckl.

På isspor
Landslagstreneren gleder seg til NM-dagene i Granåsen, og spesielt fordi det blir anledning til allerede nå å benytte issporet i tilløpet.

- Det gir oss god og nødvendig trening slik at overgangen fra porselen til isspor går greit frem mot sesongen. Det gir en litt annen glidfølelse og det tror jeg vil gi god hopping allerede i helgens konkurranser.

- Hva forventer du deg av NM nå i oktober?
- Jeg forventer at løperne – både de som er på landslaget og de utenfor – viser at de har gjort en god jobb i løpet av sommeren. Det er det på tide å vise nå. Så tror jeg vi får se at det er unge hoppere som er klare til å ta steget videre. Nivået er jevnt og det er vanskelig å peke ut noen favoritter.

- Hva med sesongen?
- Vi kan komme til å merke at sterke folk som Bardal og Jacobsen er borte. Det vil nok føre til at det kan bli litt mer ujevnt med topplasseringer, men jeg er ikke redd for at norske hoppere ikke skal være med å kjempe i toppen også denne vinteren.

- Og 10.februar er det igjen World Cup i hopp i Granåsen?
- Vi gleder oss allerede til det. Rennene i Granåsen har vært av de aller beste hvert år i det siste. Mye folk og fine forhold. Det er viktig for norsk hoppsport, sier Alexander Stöckl som i løpet av en uke i februar skal følge sine gutter både i Holmenkollen, Granåsen og Vikersund.