Fra Geilo i fjor.

World Snow Day

I forbindelse med «verdens snødag» (World Snow day) og konseptet «Åpen Bakke» søndag 18. januar vil cirka 170 000 nordmenn boltre seg med ski på beina.

- Dette er blitt en fantastisk flott prosjekt. Vi har en utfordrende snøsituasjon på mange steder i Norge, men det er kjempegledelig at oppslutningen om dette tiltaket øker. Interessen er langt utover det vi kunne drømme om da prosjekter startet for to år siden. Jeg må takke spesielt Alpinanleggenes Landsforening og DNB for at prosjektet med «Åpen Bakke» fortsetter og at det gis ut flere heiskort enn noen gang. Målsettingen er at vi får opp nye grupper med barn og unge som får oppleve gleden av å stå på ski. Det er spesielt nye rekrutter og generasjoner vi hele tiden jobber for å få frem i nasjonalidretten vår, sier skipresident Erik Røste.

Målet til «verdens snødag» er å fremme ski- og snøaktiviteter for barn og deres familier. Med en årlig verdensomspennende snøfestival og et stort antall aktiviteter ønskes det å skape et verdensomspennende engasjement.  Dette er også en fin anledning å få vist frem klubbmiljøene og å få rekruttert nye medlemmer. Det internasjonale skiforbundet (FIS) regner med at en halv million barn kommer seg ut på ski denne dagen. Det er en rekke land som er med på «verdens snødag», og det er registrert cirka 750 ulike prosjekter. Bare fra Norge er det forventet cirka 170.000 deltakere fordelt på cirka 225 ulike arrangementer/prosjekter. Det er ingen tvil om at Norge går sterkt i bresjen for dette internasjonalt.

Norges Skiforbund markerer dagen med cirka 125 Telenor Karusellen-arrangementer på selve dagen, i ukedagene og i etterkant. Gjennom konseptet «Åpen Bakke» hvor over 100 alpinanlegg er med, er det arrangementer i samtlige fylker søndag 18. januar.

- Det viktigste for oss er å få til mye bra aktivitet i de små anleggene rundt omkring i landet denne dagen, spesielt ettersom det har vært så lite snø på mange steder i år, forteller avdelingsleder for bredde og rekruttering i Norges Skiforbund, Helen Ingebretsen.

DNB og Alpinanleggens landsforening står bak kampanjen «Åpen Bakke» i samarbeid med blant andre Norges Skiforbund. Over 100 skianlegg er i år, og anleggene tilbyr gratis heiskort denne dagen. Norske alpinanlegg og DNB sørger for at cirka 100 000 barn og unge får leke seg gratis i skianlegg over hele landet. Målet for arrangementet er å øke interessen og engasjementet rundt utendørs aktivitet på ski blant store og små. Det er styremedlem i Alpinanleggenes Landsforening og tidligere landslagstrener i alpint, Marius Arnesen, som gikk i bresjen for opplegget for et par år siden som er blitt en kjempesuksess.

Skiforbundet har også et pedagogisk opplegg for grunnskolen i forbindelse med «verdens snødag» og har utarbeidet en egen «snødagsang» og dans. Skoler oppfordres til å ha snøaktiviteter og sende inn bilder og video som skal brukes til å lage en landsomfattende musikkvideo knyttet til sangen. Norges Skiforbund samarbeider med «trivslederlederne» om dette tiltaket. Cirka 170 skoler er med på opplegget i år som vil bety at cirka 50 000 elever vil være med på ulike snøaktiviteter i hele Norge. Norges Skiforbund vil sende ut over 20 000 spesialpremier rundt dette, samt til Telenor Karusellen-arrangørene.

Mer informasjon på snowdaydancesong.no

World Snow Day er søndag 18. januar, men det pågår markeringer hele uka.

Oversikt over arrangørsteder i Norge og i resten av verden finner dere på: world-snow-day.com.

Her finner dere mer om prosjektet «Åpen Bakke»