"Venner for livet!"

Helgen 19-21. september ble den første samlingen for alle Norges alpinjenter født i 2002 gjennomført, med 43 jenter samlet i Hemsedal.

Vi er overbevist om at godt miljø på tvers av klubber og kretser er viktig for å skape fremgang.

Vi samlet i helgen 43 alpinjenter født i 2002 i Hemsedal, til barmarkssamling og med fokus på å ha det gøy, inkludere, dele og bry oss. Totalt var det løpere fra 15 forskjellige alpinklubber fra Sauda i vest til Lillehammer i øst.  Fra Lillehammer Skiklub deltok Amalie Harildstad Bjørnsgaard.

Fredag kveld var det pizza og åpning av arrangementet. Flere kjente kvinnelige alpinister hadde sendt positive mailer om det å være alpinst og hvor viktig vennskap er.  Terje Skulstad fra Helselabben i Hemsedal var hentet inn som trener.

Jentene startet lørdag morgen med Yoga, deretter trening på grustaket. Det var satt av tid til mye lek og moro i programmet, slik at jentene kunne bli ordentlig kjent. Lørdag kveld var det samlet til grill på terrassen for løpere og foreldre, til sammen 75 personer.

Søndag tok Terje med jentene på løpetur til Rjukanfoss, hvor flere av jentene hoppet fra 9 meters høyde. Friskt med tanke på temperatur i luft og vann og det faktum at det var relativ frisk vind. Samlingen ble avsluttet på Høyt og Lavt klatrepark i Ål Feriepark, hvor jentene fikk prøve seg på å bryte nye barrierer.

Samlingen var et magisk øyeblikk for løperne og foreldre. Nye vennskapsbånd er knyttet og neste samling av alpinjentene blir på Filefjell i anledning det tradisjonsrike rennet 1. mai-helgen med trening og renn. Neste høst samles alpinjentene igjen til barmaksamling.

Tilbakemeldingene fra løperne og foreldrene var helt enestående og viser at slike miljøskapende tiltak har en mening.