Arrangementssjef Terje Lund (t.v.), Svein Mundal og Toril Skaflestad (skistyret)

Kvitfjell mottok pris

Norges Skiforbund delte ut en rekke priser i forbindelse med årets anlegg- og arrangørseminar i Oslo lørdag.

Norges Skiforbund har tradisjon for å dele ut priser etter årets sesong. Her er en oversikt over prisene.

Kvitfjell ble tildelt årets arrangørpris for tv-sendte skirenn for gjennomføringen av World Cup alpint.

Værforholdene i Kvitfjell var ekstreme i vinter, som medførte at arrangøren måtte sette i gang med snøproduksjon rett før arrangementet på tross av arrangementsdato i mars. Arrangøren holdt fokus og forberedte seg som best de kunne og mistet aldri motet. Gjennomføringen var ekstremt krevende, men takket være gode forberedelser, lang rutine, godt samarbeid med FIS - og ikke minst herr Gislefoss fra Meterologisk Institutt - greide arrangøren å gjennomføre alle rennene innenfor den avsatte tidsrammen.

Andre priser gikk til....

Anleggsutviklerpris
Årets anleggsutviklerpris i Norges Skiforbund gikk til Steinkjer.

Representanter fra Langrennskomiteen og hoppavdelingen ved NSF, samt anleggsrådgiver har utgjort juryen og stemt frem Steinkjer på bakgrunn av følgende:

Steinkjer Skiklubb har gjennom  en årrekke gjort betydelige og målrettede  løft for å sikre aktivitet i alle grener.

Dette består seg konkret i utbygging av:

Yrken:
Steinkjer skistadion:
Heggesåsen rekrutteringsbakke for alpint.

Knapt noe anlegg oppfyller kravet om å etablere snøsikre multianleggtil helårsbruk der folk bor! Med økende klimautfordringer vil anlegg med slike kvaliteter i stor grad bidra til at god skiaktivitet for satsingsgrupper og mosjonister kan opprettholdes, og at man kan påregne forutsigbarhet ved  arrangementer. Anleggsutviklingen i regi av Steinkjer Skiklubb er forbilledlig med tanke på prosess og resultat.

Arrangementssjef Terje Lund (t.v.), Paul Elvebø (anleggskontakt i Nord-Trøndelag skikrets og Toril Skaflestad (skistyret).

Årets arrangører

Hemsedal årets arrangør
Årets arrangørpris i alpint ble tildelt Hemsedal IL for årets alpin-NM.

Årets alpinarrangør hadde definitivt været på sin side, men uavhengig av dette gjennomførte de et arrangement i nasjonal toppklasse i Hemsedal. For første gang i historien ble hele NM i alpint tv-sendt. Dette alene stiller ekstra krav til arrangør. Organisasjonen har fra tildeling av arrangementet til gjennomføring vært særdeles godt strukturert og profesjonelle.

Arrangementssjef Terje Lund (t.v.), Trym Klingenberg og Toril Skaflestad (skistyret).

Freidig årets arrangør
Årets arrangørpris i freestyle ble tildelt Sportsklubben Freidig med NM i freeski.

Årets arrangør i freestyle utmerket seg med ekstremt pågangsmot og vilje, og gjennomførte tidenes NM til tross for store utfordringer underveis.
Grunnet snømangel måtte arrangementet flyttes 10 mil på kort varsel, noe som medfører både økonomiske og arbeidsmessige utfordringer. Resultatet ble tidenes NM.

Arrangementssjef Terje Lund (t.v.), Eimund Staverløkk og Toril Skaflestad (skistyret).

Hopp

Årets arrangørpris i hopp ble tildelt Molde og Omegn IF for gjennomføringen av Norgesmesterskapet i  normalbakke og lag.

Arrangøren betegnes av juryen som best på alle kriterier. Arrangøren tok alle utfordringer på strak arm og gjennomførte til tross for vårvær og varme et sportslig godt arrangement. Alt var godt tilrettelagt med gode fasiliteter for utøverne, og det var fantastisk stemning med masse publikum i bakken.

Arrangementssjef Terje Lund (t.v.), Per Olav Blikås og Toril Skaflestad (skistyret).

Kombinert
Årets arrangør i kombinert ble tildelt Granåsen Aktivum AS med World Cup kombinert.
Arrangøren leverte antagelig ett av de beste World Cup-arrangementer i Norge noensinne. På en hverdag samlet man et stort antall tilskuere og skapte fantastisk stemning. Sportslig var det et utfordrende arrangement med lite snø og høye temperaturer, men arrangøren klarte likevel å få gjennomført både hopprennet og langrennsdelen under gode forhold.

Arrangementssjef Terje Lund (t.v.), Rune Sørli, Erik Andresen og Toril Skaflestad (skistyret).

Langrenn
Årets arrangørpris i langrenn ble tildelt Vang Skiløperforening med Hovedlandsrennet.

Årets langrennsarrangør overtok et nasjonalt mesterskap på svært kort varsel, og gjennomførte dette på en eminent måte. På imponerende kort tid klarte klubben å få på plass en fullverdig arrangørstab, og stille et anlegg og løyper som holder høyt nivå.

Arrangementssjef Terje Lund (t.v.), Gudbrand Skraastad og Toril Skaflestad (skistyret).

Telemark
Årets arrangørpris i telemark ble tildelt Skarphedin IL og Morgedal IL.

Årets arrangør tok på seg NM arrangementet på kort varsel på grunn av snømangel hos den opprinnelige arrangøren. At de klarte å få gjennomført ett så bra arrangement på så kort tid er prisverdig. Det var en stor og motivert arrangørgjeng som stod på for å skape ett flott NM i bakketelemark.

Arrangementssjef Terje Lund (t.v.), Tarjei Gjelstad og Toril Skaflestad (skistyret).

).