Sjusjørullen 2014

Sjusjørullen arrangeres for tredje gang søndag 13. september - fra Moelv til Storåsen på Sjusjøen. Rennet egner seg bra for både topp og bredde.

- De første to utgavene av Sjusjørullen har gitt gode konkurranser og mange gode tilbakemeldinger fra utøverne, melder Cato-André Granseth, arragementskoordinator på Sjusjøen.

- De to første årene har vært veldig bra for oss og vi føler nå at vi har 'satt' arrangementet. Det første året var det nesten oppstandelse i løypa med heiagjenger og flagg hele veien fra Moelv og opp til Storåsen. Dette håper vi å få litt tilbake i år med en premie til beste heiagjeng fra et lokkallag i Ringsaker. Både korps, idrett og syklubber kan delta her. Dette vil vi fra komiteen komme tilbake til i uke 36 mht. konsept og premie.

Arrangementet har hatt med løpere på høyt nasjonalt plan de første årene og håper dette fortsetter i år også.

- Sjusjørullen er et arrangement som alle kan delta på og gir utfordinger for både mosjonist og proff, sier Granseth. - Det er tross alt kun tre steder det går nedover i hele løypa fra Moelv og opp, altså 34 km med nesten sammenhengende motbakke.

For de som ikke ønsker å starte i Moelv, er den korte varianten mulig å prøve seg på. Den starter i Åsmarka og er ca 15 km kortere enn den lange, men gir fortsatt en god utfording. Mesteparten av stigningen gjøres de siste 8-10km fra Mesnali og opp, så det er nok bakker å ta av.

Arrangøren vil i år gjøre noen grep i forbindelse med trafikksikkerhet og langing fra biler og ser mot sykkel hvordan ting blir løst på åpne veier. Dette vil bli gitt i info på hjemmesiden til Sjusjøen Langrennsarena den siste uken før rennet. Elite vil gå på utlånte ski fra IDT-Sport, dette administreres fra arrangøren. Øvrige deltakere går på egne ski.

Granseth avslutter med at han håper så mange som mulig vil delta på årets arrangement, som han tror vil bli en skikkelig gysare.

Påmelding og løpende info finner du på: www.sjusjoenlangrennsarena.no