Sindre Olberg Palm

Storsamling på Skei

For første gang samles alle rekrutteringslandslagene i langrenn for storsamling på Skeikampen denne uka.

Det er cirka 50 utøvere samlet i Peer Gynt-land fra i dag. For første gang er også alle fire Veidekke-lagene samlet i tillegg til rekrutteringslandslaget.
- Det blir en tradisjonell landslagssamling hvor vi denne gangen skal ha ekstra fokus på trafikksikkerhet. Vi følger de tradisjonelle rulleskivettreglene som vi har innført, men må vurdere å ta inn et ekstra punkt fremover etter siste ukes ulykke. Dette går på å vite hvor utøverne går i forhold til vei og terreng. På treningene har vi innført funksjonelle refleksvester i tillegg til «reflekshjelmer» for å være ekstra synlige, forteller langrennssjef Åge Skinstad.

Det er på torsdag Trygg Trafikk kommer opp på samlinga for å fortelle om trafikksikkerhet og trening på rulleski. Dette kommer som tillegg på en hektisk samling med mye mengdetrening. Norges Skiforbund har de siste årene gjort en storsatsing på nivået rett under seniorlagene.

Åge Skinstad i langrennsledelsen har de siste årene i samarbeid med langrenns-Norge fått starta opp fire små landslag under seniornivået. Regionlagene er en felles satsing mellom Norges Skiforbund Langrenn og Veidekke som generalsponsor. Lagene representerer utøvere som ligger rett under dagens langrennslandslag, og som har ambisjon om å bli eliteutøvere. Teamene er Team Veidekke Innlandet, Team Veidekke Trøndelag, Team Veidekke Nord-Norge og det nyopprettede Team Veidekke Oslofjord i år.

- Forskjellen fra de ulike distriktlandslagene som Team Veidekke, er at utøverne benytter langrenns treningsfilosofi. Tidligere i år var rekrutteringsutøverne på samling med eliteløperne, og på denne samlinga får Team Veidekke-utøverne muligheten til å ta del i denne kompetanseoverføringa fra rekrutteringsløperne. Vi vet at veldig få løpere kan nå verdenstoppen, men vi så at 11 av utøverne fra Team Veidekke fikk muligheten i World Cup-sprinten i Drammen i vinter. Vi har sett at utøverne har dominert skandinavisk cup og U23-VM. Disse utøverne skal blant annet sikre at vi også er verdens beste etter OL 2022, sier Skinstad.

Disse utøverne er på Skeikampen denne uka.

Rekrutteringslandslaget
Tuva Toftdahl Staver, IL Heming