Uttak randonee

Norges Skiforbund har tatt ut seks utøvere på randoneelandslaget sesongen 2014-2015, deriblant Nils Nielsen fra Gran IL.

Kvinner
Malene Blikken Haukøy, IL Høyang
Hildegunn Gjertrud Hovdenak, Romsdal Randoneeklubb

Herrer
Nils Nielsen, Gran IL
Håkon Klerud Johannessen, NTNUI
Olav Bakketun Tronvoll, IL Fjellmann
Lars Erik Skjervheim, Voss IL

Uttaket er foretatt av sportssjef i samarbeid med representanter fra randoneemiljøet.

Forrige sesong var det første året med et landslag som har fungert fra juni og frem til sesongstart, noe som har vært et positivt løft for de som var på laget. Årets lag bygger videre på de som var med i fjor, eneste forandring er at Ola Berger er ute av laget. Han trapper ned på randoneesatsningen til fordel for arbeidet som lege.

Kommende sesong er det VM i Verbier, Sveits som er det store målet i tillegg til verdenscupen. Et av målene med opplegget rundt årets lag er å legge bedre til rette for tilvenning til høyde, konkurranser på 2000 - 3500 meter høyde gir ekstra utfordringer.

Støtteapparat/trener
Jo Mork er også sportssjef for randonee og vil være mer med på tilretteleggingen for randonee. Nytt av året er at Martin Bartnes blir ansatt i en 50 % prosjektstilling direkte knyttet til randonee fra 1. september til 1.januar, i første omgang. – Det blir bra å få med Martin på laget, han kjenner randonee sporten meget godt, og sitter på mye nyttig kunnskap som også vi andre kan lære mye av, sier Jo Mork.

Gjertrud Hovdenak.