Unge ledere til OL

Det er under to år igjen til Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016. Rekrutteringen og opplæringen av unge frivillige er i gang.

54 ungdommer fra Hedmark og Oppland tok i helgen fatt på det aller første lederkurset med henblikk på oppgaver i forbindelse med Ungdoms-OL 2016.

Alle som deltok fikk opplæring i viktige temaer for å bli en god leder for idretten og for Ungdoms-OL 2016. Kurset bygger på NIFs lederutdanning, og alle deltakerne får tilbud om ulik opplæring frem til februar 2016.

- Ungdoms-OL trenger nesten 2500 frivillige, og skal vi klare det må vi starte med å involvere ungdommen selv. Idretten trenger en ny generasjon frivillige, og nå begynner vi med Hedmark og Oppland, der de fleste skal rekrutteres fra, men til høsten vil vi invitere alle idrettskretsene til å melde på ungdom fra hele landet, sier frivillighetssjef i Ungdoms-OL, Kjersti Stenseng.

Målet med lederkurs for ungdom er først og fremst å gi god opplæring til ungdom som skal bli framtidas ledere i idretten.

- Dette vil idrettslagene dra nytte av i mange år framover. Ungdoms-OL er et steg på veien, sier Avle Christen Bjørn på vegne av Hedmark og Oppland idrettskrets.

Egne veiledere etter kurset
Basert på tidligere erfaringer fra Lederkurs for ungdom, vil det være en suksessfaktor at ungdommene som fullfører lederkurset blir fulgt opp av egne veiledere etter kurset. Veiledere som kan sikre kontakt mellom ungdommen og funksjoner i ungdoms-OL og respektive idrettslag.

- Ungdoms-OL er en unik anledning til å oppmuntre, inspirere og skolere nye idrettsledere, arrangører og trenere. Vi ønsker å samle morgendagens idrettsledere, som kan få lov til å lære av erfarne og kunnskapsrike ledere, og som kan få være med på å skape noe nytt. Dette vil idrettslagene i Hedmark og Oppland dra nytte av i mange år framover, sier Avle Christen Bjørn og Tore Stubrud fra henholdsvis Hedmark og Oppland idrettskrets.