WC-seier til Marte!

Etter en 17. plass i OL fikk Marte Høie Gjefsen en stor opptur i Arosa, Sveits, på fredag med seier i WC skicross etter solid kjøring.

Marte ble nummer to under torsdagens kvalifisering og fulgte godt opp fredag. I åttedelsfinalen og kvartfinalen tok hun seg greit videre selv om kjøringen ikke var helt på topp, men i semifinalen og i finalen var hun sterk og utilnærmelig. Da fungerte det aller meste, og hun oppnådde karrierens tredje verdenscupseier.

– Etter svak kjøring i OL er det superdeilig å få en seier. I dag hadde jeg bestemt meg for å kline til. I finalen måtte jeg jage hardt hele veien, men det holdt. Jeg har lagt ned mye jobb i sesongoppkjøringen. Det er derfor en lettelse å få til et slikt resultat, sa Gjefsen etter seieren.

Før rennet i Sveits var 4.-plass det beste hun hadde i årets verdenscup.

Landslagssjef Einar Witteveen var en lettet mann etter Gjefsens triumf.

– Vi visste at potensialet var der. Endelig fikk vi det ut i renn. Lagmessig har vi vært blant de beste i flere renn, men har manglet topplasseringen. OL var nok det dårligste rennet vi leverte, sa Witteveen.

Gratulerer, Marte!