WC Lillehammer

Helgen 5-7. desember er det klart for World Cup nordiske grener på Lillehammer.

Oppland stiller med 7 utøvere under World Cup på Lillehammer:
Langrenn - Mari Eide, Barbro Kvåle og Ingvild Flugstad Østberg
Hopp - Maren Lundby, Kenneth Gangnes og Robert Johansson
Kombinert - Mikko Kokslien

LYKKE TIL!

Åpningsseremoni i Lillehammer sentrum, Sigrid Undsets plass, torsdag kl. 19.00.

RENNPROGRAM

Fredag 5. desember
11.00:   Sprint Langrenn Kvinner/Menn kvalifisering/prolog
13.30:   Sprint Langrenn Finaler Kvinner/Menn
14:15:   Hopp kvinner Prøveomgang
15.15:   Hopp Kvinner
20.00: Kvalifisering Hopp Menn

Lørdag 6. desember
09.00: Hopp Kombinert
10.15:   Langrenn Kvinner 5 km
11.55:   Kombinert langrenn
13.00:  Langrenn Menn
15:00:  Hopp Menn Prøveomgang
16.15:   Hopp stor bakke Menn

Søndag 7. desember
09.00: Hopp Kombinert
10.15:   Langrenn Kvinner10 km jaktstart
12.00:  Langrenn Menn 15 km jaktstart
13.30:  Kombinert langrenn
14.15:   Hopp stor bakke Menn

World Cup-publikummet kan oppleve tre dager tettpakket med World Cup-renn.
- Vi gleder oss, et enda bedre program enn i fjor. I tillegg har vi oppjustert servicenivået til publikum ytterligere. Dette blir knallbra, mener Furuli.

Med oppgradering for publikum menes nytt, stort publikumstelt på langrennsarenaen, gratis skyttelbuss fra Lillehammer sentrum alle tre dager. Enda større publikumstelt i hoppbakken, med alle rettigheter. World Cup-stien fra langrennsarenaen ned til hoppbakken får også et ansiktsløft med mye opplevelser for publikum.

-Vi er opptatt av at publikum skal trives og ha det moro. I tillegg til de oppgraderingene vi har gjort er vi overbevist om at vi har et bedre sportslig program I år enn vi hadde i fjor, sier Furuli.

Storbakke fredag og lørdag
Nytt av året er at det blir hopprenn i den store bakken både lørdag og søndag. Programmet på lørdag er også litt kortere enn det var i fjor.
- Når publikum kommer ned World Cup-stien vil hopprennet i den store bakken for gutta starte. Da har de hatt en god opplevelse med underholdning og aktiviteter fra Birkebeineren og ned til hoppbakken. Her kan vi friste med den store bakken og ikke minst et større publikumstelt og et større publikumsområde enn i fjor. Med alle rettigheter selvfølgelig, og levende musikk! Hele dagen avsluttes med fakkeltog til byen hvor Kulturnatt kan lokke med et program som varer ut i de små timer, forteller Furuli.

- Men de justeringer vi har gjort med det nye programmet, så mener vi at det er realistisk å håpe på 30.000 publikummere totalt gjennom disse tre dagene. I fjor var det rundt 20.000. I fjor var det første gangen vi arrangerte en komplett World Cup, nå blir produktet enda bedre, og da er det naturlig at vi hever målsettingen ytterligere, sier Furuli.

- Alle i hele regionen bør se at World Cup nå er blitt viktig for oss etter at vi mistet muligheten til OL. Vi ligger inne på FIS sine terminlister i minst fire år til. Da må vi vise fram regionen fra sin beste side når TV-sendingene sendes verden rundt.

- Det skal være moro å være på World Cup. Desto flere man blir – desto artigere blir det, sier Furuli.

World Cup Lillehammers nettside