Erik Røste (NTB Scanpix)

Julehilsen til ski-Norge

... fra skipresident Erik Røste.

Som Skipresident får jeg veldig ofte spørsmål om hva som er årsaken til at det går så bra i norsk skisport. Det er vanskelig å si det med ett ord, eller en setning. Samtidig er heller ikke svaret så veldig komplisert.

Som alle andre år, er det en ting ski-Norge er spesielt opptatt av på denne årstiden. Når kommer snøen? Denne førjulsvinteren har værgudene kun vært på lag med «alle som elsker snø» i deler av landet.

Jeg registrerer nå at det heldigvis er meldt nedbør av den hvite sorten flere steder i landet, og at de aller fleste i ski-Norge snart kan finne skispor og skianlegg ikke langt unna der de bor.  Det er gode nyheter. Da får jeg mitt høyeste juleønske oppfylt.

På tross av lite snø, rapporteres det om stor aktivitet i hele ski-Norge. Jeg vil derfor benytte anledningen til å takke alle frivillige i våre 1150 klubber for at dere hver dag står på med stort engasjement for å tilrettelegge for aktivitet. Det er det som gjør at vi både har vært, er, og kommer til å være verdens beste skinasjon. For det viktigste av alt, nesten like viktig som snøen, er at barn, ungdom og voksne som kommer til dere, til skiklubbene fra sør til nord, virkelig trives og har det morsomt sammen. For som en kollega på Ullevål sa en dag; «for’n Simen så er skitreninga et sted hvor han har det gøy sammen med venner. Han er ikke så opptatt av om de trener barmark eller på ski».

Nok et fantastisk år for norsk skisport er snart historie, noe ikke minst siste helgs resultater har vist. Høydepunktene står i kø når historien skal skrives. Olympiske- og paralympiske leker i Sochi er et av dem. I OL vant våre utøvere ikke mindre enn 19 medaljer, hvorav 8 gull. En fantastisk prestasjon. I paralympisk ble det to medaljer, gull til Mariann Vestbøstad Marthinsen og bronse til stafettlaget i langrenn. Det er mange store øyeblikk og i fare for å gjøre dette julebrevet alt for langt, overlater jeg oppsummeringen av det fantastiske skiåret 2014 til NRK og TV2 og sportskavalkadene i romjula. Det har vært så mye å glede seg over!

Jeg tror det er to hovedgrunner. Den ene er hardt arbeid. Jeg tror ikke det finnes noen snarveier. Jeg tror heller ikke at suksessen kan forklares med at vi har noen hemmeligheter som ingen andre har, og jeg tror ikke at det finnes noen suksessoppskrifter som ingen kan kopiere. Suksessoppskriften for norsk skisport tror jeg er så enkel at det jobbes utrolig bra av veldig mange. Det er et ærlig hardt arbeid som ligger til grunn for suksessen.

Først og fremst fra utøverne selv og alle de som jobber med landslagene våre. Men like mye fra alle tilretteleggerne, ansatte og frivillige i alle organisasjonsledd i Norges Skiforbund som hver eneste dag, hele året rundt, legger til rette for skiaktivitet. Ingen hemmeligheter, ingen trylleformler, men idrettsglede, fellesskap og entusiasme. Den viktigste er allikevel viljen og   ønske om å prioritere sin egen fritid til skisporten.

Det bringer meg til det andre punktet som jeg tror er en viktig årsak til at vi gjør det så bra, nemlig skifellesskapet.

Det er lett å la seg imponere når vi ser våre beste utøvere samarbeider, hvordan de bidrar til hverandres suksess, hvordan de utvikler hverandre og at det av den grunn stadig dukker opp nye navn på den øverste del av resultatlista. Dette samarbeidet skjer ikke bare på landslagene, men i alle våre 1.150 klubber, 16 skikretser, Skiforeningen, skigymnas, ulike skiteam og alle som arbeider i Norges Skiforbunds kretser, grener og fellesadministrasjon.  Det er dette fellesskapet og samarbeidet som stadig utvikler nye utøvere.

Landslagene våre har høye mål i vinterens VM på ski, mens andre arbeider med oppgaver som vi først vil se resultater av om noen år. Det gjelder bl.a. kompetanseprosjektet som ble vedtatt på skitinget, arbeidet med å etablere nasjonalanlegg i alpint tekniske disipliner i Hafjell, og nye rulleskiløyper hvor Kulturdepartementet har satt av 28 millioner over 3 år. Dette er oppgaver som er viktige for å holde kursen mot vår felles visjon; verdens beste skinasjon og en nasjon bestående av skiløpere.

Til slutt vil jeg minne om at vi, som verdens beste skinasjon har et stort ansvar for å være med å utvikle internasjonal skisport. Vi må tørre å være åpne, vi må tørre å inkludere og invitere og vi må tørre å bidra med det vi har av kunnskap. Det er flere av våre grener som aktivt arbeider og tenker på denne måten. For tre dager siden fikk jeg et brev fra Canada, fra en trener som hadde deltatt på NSFs åpne internasjonale juniorlandslagssamling i langrenn i august. Der deltok 9 nasjoner hvor alle fikk dekket sine utgifter for en treningsuke i Norge fra ankomst til avreise. Han innledet sitt brev med følgende;

Hello Mr. Røste

I am writing with regards to the International Junior Training Camp your organization was so kind to host last August (2014).I have been involved in sport as a professional and volunteer for over 25 years and I must commend your staff and organization for putting on the best training camp I have yet experienced.

I know the results for our athletes have been felt significantly and I’m sure all other athletes walked away from the camp inspired and ready to ski better and faster in the years to come.

La dette brevet være en takk til dere alle for den jobben dere gjør for norsk skisport. Jeg er utrolig stolt av å få være endel av en så fantastisk organisasjon. Lykke til med vinterens aktiviteter.

En riktig god jul til dere alle og et godt nytt år.