Hopp til innhold

Meget gode TV-tall fra vinterens verdenscuprenn i Norge

TV-tallene fra vinteren viser at verdenscuphelgene i Norge er attraktive på TV. - Dette er svært viktig for oss, sier skipresident Erik Røste.

Norges Skiforbund og de norske verdenscuparrangørene fikk oversendt TV-tallene fra sist sesong. Rapporten fra Infront, som eier de internasjonale rettighetene i de fleste land, bekrefter kjempeinteresse. Og de norske verdenscup-arrangørene kan vise til meget gode TV-tall fra i vinter. 

- Vi er veldig godt fornøyd med at de internasjonale TV-tallene for skiidrettene holder seg bra i et marked hvor seertallene faller på de tradisjonelle TV-flatene. Det viser at skiidrettene står sterkt i Europa. I Norge har også skidisiplinene en imponerende markedsandel. Helgesendingene på NRK står svært sterkt og nordmenn er opptatt av å følge med på skiidrett, noe vi er svært godt fornøyd med, sier Røste.

Mest sett på TV
Hopp er mest sett på TV om vinteren av skidisiplinene for andre sesongen på rad. Seertallene i Slovenia har blant annet eksplodert ved flere tilfeller etter at Peter Prevc har herjet i toppen i vinter. Ellers er tallene stabile i både Tyskland og Østerrike, mens Polen har falt litt. Kvinnehopp har også hatt stabile TV-tall.
- Våre verdenscuprenn i hopp har svært gode seertall. Søndagsrennet i Vikersund er på topp tre blant samtlige verdenscuprenn sist vinter når en ser bort i fra hoppuka. Men både Lillehammer og Trondheim følger opp med svært gode tall, noe søndagens Holmenkollrenn også tradisjonelt har, men som ble avlyst sist vinter, kommenterer Røste.

Kombinert har svært imponerende markedsandeler på NRK, over 60 prosent i mange renn. Seertallene er også stabile i Tyskland og i Østerrike.

- Det er hyggelig med gode TV-tall også fra kombinert. Søndagens Lillehammer renn var det nest mest sette kombinertrennet i sesongen, mens det også er gode tall i Trondheim og i Holmenkollen, sier Røste.

Kjempeinteresse i Skandinavia
Det er fantastiske seertall i langrenn i både Norge og Sverige.
- Langrennsinteressen i Norge er stabilt svært stor med markedsandel på nærmere 80 prosent på flere konkurranser på NRK. Interessen i Sverige sist vinter var også svært bra, kanskje som et resultat av et vellykket VM i Falun i 2015. Tour de Ski konseptet er viktig for langrenn. Det gir stabilt gode TV- tall i hele Mellom-Europa, forteller Røste.

Alpinsporten er på TV i klart flest land av skidisiplinene. Interessen for sporten er stor over hele verden, spesielt i områder og land som har alpinanlegg.

- Kvitfjell står sterkt. Det viser TV tallene fra både Østerrike, Sveits og Tyskland. Stabiliteten som arrangementet har bygd opp etter OL for 22 år siden, gir gode resultater på oppmerksomheten, mener Røste.

Her er noen nøkkeltall fra våre verdenscuparrangører

Lillehammer
* Viktig helg tidlig på sesongen, mange konkurranser og TV-timer. 

* Hopp store med rundt 10 millioner seere
* Imponerende tall på det ene kombinertrennet på søndag, det nest mest sette rennet hele sesongen. Ni millioner totalt (seks langrennsdelen). 

Trondheim
* Gode seertall på hopprennet til å være et midtukerenn med over 9 millioner TV-seere. 

Vikersund
* Mest sett av rennene i Norge forrige sesong
* Søndagsrennet nummer tre av alle renn totalt i World Cup utenom hoppuka med over 13 millioner TV-seere.

Drammen
* Seertallene er preget av at det er midtukerenn med tidlig starttid. Rundt 60 prosents markedsandel på NRK. 

Holmenkollen
* 80 prosents markedsandel (femmila) på NRK, 59 prosents seerandel i SVT.
* Dessverre ble søndagens hopprenn, som normalt har veldig gode TV-tall, avlyst

Kvitfjell
Markedsandelene i mange land er imponerende for begge dager, 65 prosent Norge, samt 50 prosent Østerrike. Det var over 30 prosent seerandel i Sveits, men det var nærmere 40 prosent i Østerrike.