Endelig forbudt

- Dette har vært en lang og viktig kamp for oss, sier medisinsk leder for nordiske grener i Det internasjonale skiforbundet, Inggard Lereim.

Høydehus eller kunstig tilførsel av oksygen har vært forbudt i Norge i mange år, men ikke internasjonalt. Under FIS-congressen i Mexico kom forbudet til bruk i VM, verdenscupen og i alle FIS-renn, i praksis betyr dette totalforbud.

Inggard Lereim. Foto: NTB scanpix

Det har vært flere nasjoner som har brukt dette de siste årene, og det har vært en spekulasjoner om bruk i fremtiden. Men etter forbudet i FIS-Council kommer vi aldri til å oppleve langrennsløpere med oksygentank på ryggen i konkurranse, heller ikke at andre grener kommer til å bruke dette. Oksygenmasker har blant blitt også blitt brukt i alpint som en restitusjonseffekt.

Lereim, som var på plass under FIS-congressen i Mexico, er glad for at forbudet endelig er på plass. Det er også skipresident Erik Røste.
- Dette er ene sak som NSF har fulgt opp blant annet ved at vi sendte brev til FIS i fjor høst da diskusjonen om oksygenmasker gikk for fulgt. Vi forpliktet oss sammen med resten av norsk idrett på idrettstinget i fjor for å arbeide mot et internasjonalt forbud. Vi har fulgt opp i forhold til FIS. Nå må vi oppfordre andre til å følge opp mot sine internasjonale særforbund, sier Røste.