Erik Røste (NTB scanpix)

Antidoping-seminar

Skipresident Erik Røste var med i paneldebatten om X-Games rundt dagens Antidoping-seminar i regi av Norges idrettsforbund og Antidoping Norge. Se debatten i reprise!

Nesten 200 personer var på plass på det populære antidopingseminaret. Utgangspunktet for seminaret var spørsmålet: Hvordan sikre nulltoleranse for doping i internasjonale mesterskap i Norge? X Games-debatten og spørsmålet om proffboksing dannet noe av bakteppet for seminaret. Seminaret ble åpnet av kulturminister Linda Hofstad Helleland. Utover dagen fulgte innlegg fra blant andre David Howman (WADAs generaldirektør), 1. visepresident i NIF, Kristin Kloster Aasen, styremedlem i WADA Thorild Widvey, avdelingsleder i Antidoping Norge, Britha Røkenes, Bjørn Sæthre fra sykkelforbundet og Mads Kaggestad.

Hvordan sikre nulltoleranse for doping i internasjonale mesterskap i Norge? Det var tema en rekke idrettsledere, politikere, arrangører og antidopingmyndigheter diskuterte på seminaret.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland ga ettertrykkelig beskjed om at ingen kunne forvente støtte så lenge ikke antidopingarbeidet er hundre prosent implementert. Rina Mariann Hansen (Ap), byråd for kultur, idrett og frivillighet i Oslo sa at heller ikke byrådet ville kunne støtte et arrangement med offentlige midler dersom det ikke er underlagt de internasjonale antidopingbestemmelser.

- Ikke kast bort tiden på søknader uten å ha antidopingarbeidet på plass. Organisert eller ikke, sa kulturminister Linda Hofstad Helleland.

Se oppsumeringssak på idrettsforbundet.no og på antidoping.no

- Et veldig bra seminar, oppsummerer Erik Røste.

Se debatten i opptak nedenfor!