X-Games Oslo 2016 (Foto: NTB Scanpix)

NSF og X-Games

I forbindelse med X-Games i Oslo har det vært stort fokus på at NSF hevet avtalen med arrangøren, fordi det ikke ble gjennomført dopingtester i tilknytning til konkurransene.

For Skiforbundet er det helt grunnleggende at dopingtester blir gjennomført i alle konkurranser og dette har NSF
understreket helt siden planene om X-Games ble kjent i fjor vår.

Tidligere byråd i Oslo, Hallstein Bjercke, har i flere medieoppslag hevdet at NSF bruker manglende dopingtester som et påskudd for å prøve å ødelegge for arrangementet. Dette er ikke riktig. Norges Skiforbund har vært positiv hele tiden og opptatt av at dette skulle bli et vellykket arrangement. Sportssjef for freeski, Christopher Frankum, har f.eks hatt en viktig rolle når det gjelder sportslig gjennomføring av X-Games og hans utøvere sørget for gull og sølv i big air.

Under kan du lese noen av brevene som er sendt fra Skiforbundet til ulike mottakere fra mars i fjor og til februar i år. De viser NSFs positive holdning til X-Games, ønsket om å bidra til at dette skulle bli en suksess, men også viktigheten av at det skulle gjennomføres dopingtester, noe som er påpekt siden i fjor vår.

Brev til FIS, IOC og WADA
Brev til Oslo Kommune