NSF og X-Games

Krav til internasjonale dopingbestemmelser er ufravikelige.

Av Erik Røste, president i Norges Skiforbund (NSF)

Årlig arrangeres det store internasjonale idrettskonkurranser i Norge. Vi inviterer verdenseliten til Bislett Games, landskamper i fotball og Holmenkollen skifestival, for å nevne noe. Felles for alle disse arrangementene er at de følger et felles internasjonalt dopingregelverk. Det gjør ikke ESPN-eide X-games.

Den ene idrettsfesten følger den neste. Bare dager etter at ungdoms-OL på Lillehammer er avsluttet markeres onsdag denne uka staten på X-games Oslo. Men mens ungdoms-OL klart forholdt seg til det internasjonale dopingregelverket, vil ikke X-Games forholde seg til dette regelverket.

Når de Disneyeide rettighetshaverne ESPN gir beskjed sist lørdag(20.02) om at de nekter å følge reglementet som skal bidra til å forebygge og avsløre juks og ulovligheter i idretten, er det dette, og bare dette, som er årsaken til at Norges Skiforbund (NSF) har trukket seg fra samarbeidsavtalen med TV2.

Skiforbundet kan ikke stå inne for et idrettsarrangement som ikke forholder seg til et regelverk vi ellers er en sterk forsvarer av. Som en av verdens fremste skinasjoner kan vi ikke være bekjent av å være med på et idrettsarrangement som neglisjerer den internasjonale idrettens antidoping-arbeid.

Det er forunderlig at tidligere Oslo-byråd Hallstein Bjercke, som har gjennomført et merkverdig syndebukkspill i media, synes idrettens klare holdning til doping kommer som en overraskelse. Allerede før Oslo Bystyre vedtok sin støtte på 42 millioner kroner til X-games Oslo, var politikerne kjent med problemstillingen, både gjennom møter med NSF og gjennom et formelt brev fra Antidoping Norge der de tilkjennega sine vurderinger. I brevet problematiserte Antidoping Norge utfordringene knyttet til håndhevelsen av det internasjonale dopingreglementet, og ba eksplisitt om at dette ble hensyntatt ved tildelingen av offentlige midler til X-games.

Skiforbundet har siden oppstarten arbeidet helhjertet og aktivt for at X games Oslo skal bli en suksess. Men vi har hatt ett klart krav: X- Games eierne ESPN må følge det internasjonale dopingreglementet. Derfor burde det ikke komme som en overraskelse på noen av de involverte at vi trakk oss fra en samarbeidsavtale med TV2 hvor nettopp dette var et hovedpunkt.

Da jeg ble valgt til skipresident i 2012, var det å få etablert et freeski-landslag noe av det første jeg var med å bidra til. For NSF var etableringen av dette landslaget et friskt og spennende supplement til de etablerte disiplinene innen de tradisjonelle skidisiplinene. Jeg har hatt stor glede av å følge de mange dyktige og flotte utøvernes fremgang både på trening og i konkurranser.

Den internasjonale dopinghistorien har vist at det er fraværet av regler, etiske gråsoner og manglende kontroller som skaper mistanker og undergraver troverdigheten til sterke idrettsprestasjoner, og dermed skader tredjepart; utøveren. Derfor har Skiforbundet vært opptatt av og brukt store ressurser på, å få til dopingkontroller når X- Games for første gang kommer til Norge. Vår ambisjon har vært, fra dag en, å få dette kommersielt-eide arrangementet til å tilpasse seg en internasjonal dopingsstandard. Dessverre lyktes vi ikke med det.

Norges Skiforbund vil også for framtiden være tydelige og ufravikelige i debatten om doping og idrettsarrangement vi skal være samarbeidspartner til. Vi har imidlertid ikke noe ønske om å være noen festbrems, og ønsker alle utøverne i X -Games lykke til. Vi har trodd, og tror fortsatt på store idrettsprestasjoner for Oslo-publikummet, tv-seere og andre som kommer for å se på.