Fra venstre: Claes-Tommy Herland (Norges Skiforbund), Øyvind Nysted (Norges Skiforbund), Wenche Berger (WC Holmenkollen), Stine Stenseth (WC Holmenkollen), Kjetil Gulbrandsen (Lygna), Hanne Marit Sagbakken (Vikersund), Marius Clausen (Vikersund), (Vikersund), Øistein Lunde (Norges Skiforbund), Annette Neshagen (Norges Skiforbund), Henning Olsbakk (Norges Skiforbund), Hanne Kvåle (NM Lygna), Hans Olav Hoff (NM Lygna 2017), Toril Kristoffersen (Norway Cup), Erik Andresen (WC Trondheim), Arne Madsen (WC Drammen), Terje Lund (Norges Skiforbund), Tony Isaksen (Norway Cup), Trygve Nilsen (Norway Cup) og Bjørn Morseth (WC Trondheim).

Studietur til Ungdoms-OL

Torsdag under lekene på Lillehammer dro arrangører for flere av de største norske konkurransene i nordiske grener på studietur til ungdoms-OL.

Representanter fra verdenscup-konkurransene i Trondheim, Drammen, Vikersund, Holmenkollen, NM på Lygna og Norway Cup tok turen til Lillehammer for å se unge og lovende idrettsutøvere konkurrere i sine idretter, samt få tips og nyttig informasjon fra arrangørene av lekene.

En innholdsrik dag sto på programmet med blant annet langrenn på Birkebeineren skistadion og hopprenn i Lysgårdsbakkene. I tillegg til et sportslig opplegg fikk deltakerne på studieturen omvisning og informasjon fra OL-arrangørene selv om deres visjon og erfaringer så langt i lekene.

- For min del har det vært veldig interessant å se hvordan de har løst arenadressingen. Jeg synes de har løst det på en fin måte, det er en tydelig rød tråd og helhetsinntrykket blir veldig ryddig og fint. Sammenlignet med oss, så har de ikke reklame fra sponsorer og lignende, og har kun egne bannere, men de har fortsatt gjort en god jobb, som gjør det tydelig hva som foregår. Synes også det er interessant å se hvordan de har pyntet byen. De bruker hele Lillehammer og ikke bare arenaene, og der tror jeg vi har noe å lære, sier Stine Stenseth fra WC Holmenkollen.

Arrangementet i den historiske OL-byen fra ’94 så ut til å være et svært vellykket arrangement på alle plan. Dette var også noe flere av deltakerne på studieturen la merke til.

- Vi har hatt en fantastisk tur til Lillehammer, og jeg synes det er flott å se et arrangement som involverer ungdommen på mange forskjellige områder. En arrangør har alltid noe å lære av andre arrangører og det har vært meget inspirerende å se hvordan ungdoms-OL er blitt arrangert. Lillehammer 2016 gjennomført et arrangement hvor både profilen og budskapet kommer tydelig fram. Det er viktig å inspirere ungdom til å delta i idrett, både som utøver og som arrangør/frivillig og på det område er disse lekene svært viktig. De har vært dyktige til å samle idrett, kultur og utdanning under en samlet kontekst, og utøverne har virkelig fått smake på hva å delta i et OL betyr. Kunnskapen som utvikles under dette arrangementet kan gjenbrukes på andre områder senere, sier generalsekretær i Norway Cup, Tony Isaksen.

I tillegg til representanter fra store norske arrangement var også flere fra arrangementsavdelingen i Norges Skiforbund tilstede. Arrangementssjef Terje Lund påpekte under besøket på Lillehammer at det viktigste resultatet av ungdoms-OL, sett bort i fra unge og lovende utøvere, er de nye og oppgraderte anleggene, samt en ny generasjon frivillige. Erik, Trondheim var også av de som la merke til den store rekrutteringen av nye frivillige. Han skryter av jobben arrangørene har gjort.

- Mitt førsteinntrykk er at dette er et svært suksessfullt arrangement, og det ser ut til at de har lykkes på alle plan. De har et velfungerende transportsystem og jeg gleder meg til å høre hvordan de har fått så mange mennesker til arenaene gjennom hele uken. Det har jo vært over all forventning! Jeg synes de har lykkes godt på citydressing, transport og ikke minst fått mange, dyktige frivillige. Når de får satt seg ned i ettertid og skrevet rapportene fra lekene så blir det pensumlitteratur for oss arrangører, og vi har nok mye å lære fra dette, sier Erik Andresen fra WC Trondheim.