Erik Røste (NTB scanpix)

Stolt og glad skipresident

I løpet av de siste ti dagene har Norges Skiforbund fått tildelt tre store og nye internasjonale skiarrangementer.

Med hoppuketurneringen Raw Air, City-Event i alpint i Holmkollen og langrennstouren i 2020 går forbundet en svært spennende tid i møte.

- Dette er svært uvanlig og unikt. At vi har fått tildelt tre så store arrangementer, er veldig bra. Det spesielle er at vi har tatt på oss flere store internasjonale arrangementer som er nye for oss. Det starter allerede til vinteren med hoppturneringen Raw Air, forteller skipresident Erik Røste.

Han er både stolt og glad over hva Norges Skiforbund har fått til den siste tiden i forhold til internasjonalt arbeid. Forbundet har fått gjennomslag for tre nye store internasjonale arrangementer/eventer i tillegg til alt forbundet allerede arrangerer. Først ble hoppuketurneringen Raw Air banket gjennom av hoppkomiteen. Totalt ti renn på ti dager skal utøverne bryne seg på i den nye ekstremturneringen i Norge. Deretter fikk NSF aksept for et nytt planlagt City-Event-renn i Holmenkollen i alpint 1. januar 2018. Her skal det både bygges ramper, samt få til en provisorisk bakke fra gratishaugen og ned i tribuneanlegget før anlegget er klart til å ta i mot verdens beste alpinister. Og om ikke det var nok. Den nye planlagte norsk-svenske skitouren i langrenn i 2020 gikk også igjennom i langrennskomiteen i FIS.

- Internasjonalt blir vi sett på som en betydelig arrangør. Samtidig tar vi på oss et stort ansvar i det internasjonale fellesskapet. Men det er nå jobben starter. Dette krever ressurser og tid av oss, men jeg er overbevist om at vi skal klare dette på en god måte. Jeg må bare takke alle som har jobbet med utvikling av arrangement siste årene for å få til alt dette. Det er ikke en ubetydelig innsats som er lagt ned. Mange dyktige personer er involvert, både lokalt, regionalt, nasjonalt og av forbundet sentralt, sier Røste.

I den nye skireformen til Norges Skiforbund, som ble vedtatt på Skitinget før ferien, står det blant annet at forbundet skal sikre Norges posisjon som ledende nasjon og arrangør gjennom å arrangere verdenscuprenn i alle grener, og gjennom kompetanseutvikling og utvikling av nye konsepter. Med hoppturneringen Raw Air, City-Event i alpint i Holmenkollen og langrennstouren i Sverige/Norge 2020 har forbundet tatt på seg tre nye og store arrangøroppdrag. Til vinteren gjennomfører Norges Skiforbund verdenscup i Kvitfjell, Lillehammer, Trondheim, Oslo, Drammen, Vikersund, Voss, Hurdal og på Rjukan i tillegg til en rekke andre internasjonale arrangementer og renn på lavere nivå.

Les mer om skitouren på skiforbundet.no
Les mer om Raw Air på skiforbundet
Les mer om City-Event på skiforbundet.no