Kulturminister Linda Hofstad Helleland sammen med Trond Helleland (NTB scanpix)

Ros fra kulturministeren

Kulturminister Linda Hofstad Helleland roste skipresident Erik Røste under idrettsgallaseminaret lørdag.

- Erik Røste sier ofte mye klokt, men denne gangen glimtet han virkelig til, utbrøt Helleland.

2. desember sa skipresident Erik Røste følgende til Trønderavisa:
«Hvis vi klarer å få en ungdom til å holde på litt lenger, så blir det nødvendigvis ikke flere toppidrettsutøvere. Men det blir flere som kan bli en trener, smører eller leder og blir en del av fellesskapet. Det viktigste for oss er å lage en arena der folk har lyst til å være med uten at det skal være et press for å konkurrere. Det skal også være en anerkjennelse å være leder og trener».

- Her tror jeg Røste er inne på noe veldig viktig. For idrett handler ikke bare om prestasjon. Det handler minst like mye om deltakelse. Om idrettsglede. Og om fellesskap. De samlede medlems- og aktivitetstallene i norsk idrett viser en positiv utvikling de siste årene. Men blant ungdom er det en nedgang i antall aktive medlemmer (reduksjon på 3,7 % i perioden 2006-2014). Når så mange blir mindre aktive er det en "et spark bak" – både til oss politikere, og til dere i idretten, sa blant annet Helleland.

Se seminaret i opptak på idrett.no

Les også: Seks priser til Norges Skiforbund