Hopp til innhold

På ski i kaldt vær

Det har vært kaldt over store deler av landet på starten av det nye året, og det ser ut til å fortsette. Men det trenger ikke sette en stopper for skituren.

Spesielt på Østlandet og i hovedstaden tyder alt på at det vil bli rekordkaldt resten av uken. Mange synes kanskje det blir for kaldt og velger bort skituren når temperaturene synker. NSF ser med alvor på temperatur og kuldegrenser når det kommer til konkurranser utendørs, men det kalde været trenger ikke være et hinder for å komme seg ut på ski i vinter. Sportsjef i langrenn, Vidar Løfshus, oppfordrer det norske folk til å bruke skiløypene selv om det er kaldt.

 - Lange og rolige skiturer i kaldt vær er ikke farlig hvis man kler seg riktig. Har du mulighet så kom deg ut på ski når sola er på det høyeste og ha på deg godt med klær, sier Løfshus.

Det er annerledes å gå konkurranser og NSF er opptatt av klare regler hva gjelder kuldegrenser i konkurransesammenheng. Nedenfor følger et utdrag fra langrenn sitt reglement vedrørende dette.

Juryen må klargjøre og beslutte - om konkurransen skal utsettes, avbrytes eller avlyses hvis temperaturen er under:

  • For barn og ungdom: minus 15 grader
  • For junior og senior: minus 18 grader
  • For distanse over 30km: minus 15 grader

Reglene gjelder under gunstigst mulige værforhold. Regel 315.9.
Ved vanskelige værforhold (f.eks. sterk vind, høy luftfuktighet, tungt snøfall eller høy temperatur) kan juryen i samråd med laglederne for de deltakende lag og rennets lege, evt. sanitetssjefen,  utsette eller avlyse konkurransen.

Når det gjelder trening bør en forholde seg til de samme kuldegrensene. For små barn bør en være enda strengere i vurderingen og ikke være redd for å avlyse treninger og karusellrenn på grunn av kulde.

 - Vi håper at kulden ikke blir et hinder for at folk tar i bruk skiløypene, selv om det er spådd kaldt den kommende uken. Hvis du sliter med astma og trener med høy intensitet, kan det være lurt å bruke kuldemaske. Det viktigste er uansett å kle seg riktig, bruke hals og holde seg i bevegelse, påpeker Løfshus.

Du kan lese mer om regler for barnelangrenn her.