Helt "konge" dag på Slottsplassen

I minus 9 grader og strålende solskinn ble det en vellykket dag da regjeringen ga sin gave til Kongeparet i anledning deres 25-års jubileum.

Søndag var det duket for feiring av Kongen og Dronningen med vinteraktiviteter for barn og unge på Slottsplassen. I strålende sol fikk barn og unge muligheten til å prøve mange forskjellige skiaktiviteter. Slottsplassen og Slottsparken var gjort om til en aktivitetspark hvor det virkelig myldret av glade barn i kongelig selskap. Hele Kongefamilien tok turen ut for å feire sammen med det norske folk, og ble tatt godt i mot av de mange tusen oppmøtte.

Skipresident Erik Røste fulgte Kronprinsfamilien rundt på Slottsplassen og forteller om et svært vellykket arrangement.

- Det ble en fantastisk dag, og vi er utrolig stolte av at norsk skisport har fått lov til å bidra i markeringen av dette jubileet. Kongefamilien har helt siden de kom til Norge bidratt aktivt i norsk skisport. Kongen selv var leder av Hovedkomiteen under VM på ski i Holmenkollen i 1982. Kongen har vært tilstede på ikke mindre enn 67 Holmenkollrenn. Kongen og Dronningens tilstedeværelse på skiarrangement har vært til stor inspirasjon for oss alle, både utøvere, ledere og trenere og ikke minst alle de frivillige som stiller opp for å gjøre arrangementene mulig. Det å få lov til å gi noe tilbake på en dag som denne, er derfor spesielt hyggelig. Kongen har betydd svært mye for norsk idrett gjennom mange år, sier skipresidenten.

Blant aktivitetene på Slottsplassen var NSF godt representert gjennom langrenn, hopp, skileik og freeski. I tillegg kunne de oppmøtte prøve skiskyting med laser, snowboard og skøyter. Det var ikke bare byens beboere som fikk testet løypene i Slottsparken, også Kronprinsfamilien og Dronning Sonja spente på seg skiene, mens Kong Harald heiet fra sidelinjen.

- Dette ble bare helt «konge» og vi er stolte av at vi har fått vist fram mangfoldet i norsk vinteridrett på denne måten, sier Røste.

OL-ilden som er på turne før Ungdoms-OL på Lillehammer var også å finne i Oslo sentrum i helgen. Årets ildsjel på Idrettsgallaen, Sajandan Rutthira og Tora Berger åpnet stafetten som gikk fra Slottet og ned til Universitetsplassen. De overrakte fakkelen til en stolt Prins Sverre Magnus og Bjørn Dæhlie som fortsatte nedover folkehavet i Karl Johan. Det råder ingen tvil om at feiringen på Slottsplassen ble svært vellykket for både jubilantene og gjestene.

Les mer om søndagens feiring på Idrettsforbundets nettsider. https://www.idrettsforbundet.no/Nyhet/kongelig-jubileumsfest-for-historiebokene/