Erna Solberg gir støtte til Trondheim. Til venstre Guri Hetland.

VM-søknaden sendt

Den omfattende VM-søknaden om retten til å arrangere ski-VM 2021 ble sendt til Det internasjonale skiforbundet (FIS) denne uka.

- Vi mener å ha levert en solid søknad og nå skal vi stå på videre for å styrke Trondheims kandidatur, sier prosjektleder Guri Hetland.

1. mai ble en kortfattet søknad sendt, mens denne uka ble hele VM-søknaden formelt sendt. Tidligere i uka var Hetland blant annet i Oslo hos statsminister Erna Solberg sammen med skipresident Erik Røste, kommunaldirektør Morten Wolden, Høyre-politiker Linda Hofstad Helleland og leder av langrennskomiteen i FIS, Vegard Ulvang. Der mottok de et anbefalingsbrev fra statsministeren som er lagt ved søknaden.

Fra venstre: Erik Røste, Vegard Ulvang, Linda Hofstad Helleland, Guri Hetland og Morten Wolden.

Ski-Norge håper å arrangere VM for sjette gang i 2021. Tidligere har det vært verdensmesterskap fire ganger i Oslo (1930, 1966, 1982 og 2011) og én gang i Trondheim (1997).

Til Zürich
Før ferien startet Norge i realiteten arbeidet internasjonalt med å informere mange FIS-representanter og nasjonale forbund om Trondheims VM-planer for 2021. Den internasjonale skifamilien var nemlig samlet til kalenderkonferanse i bulgarske Varna i starten av juni. Neste store milepæl blir å presentere søknaden for FIS Inspection Group. Det skjer i Zürich i slutten av september. Deretter skal Hetland og arrangementssjef Terje Lund og de andre VM-søkerne til Mexico 7.-10. oktober. Dette er en inspeksjons- og planleggingstur med tanke på FIS-kongressen i juni 2016. Under FIS-kongressen neste år skal nemlig Trondheim blant annet ha en stand hvor de kan presentere seg for alle deltagatene, samt så skal alle VM-søkerne ha ulike presentasjoner i ulike komiteer og fora. Det er i forbindelse med FIS-kongressen i mexicanske Cancun neste år at Trondheim skal kjempe mot Planica og Oberstdorf om retten til å arrangere ski-VM 2021. Utvelgesessdatoen er 9. juni under selve kongressen hvor medlemmene i Council skal avgjøre det hele.