Stian Berger Røsland og Thorild Widvey

Holmenkollen fortsatt nasjonalanlegg

Kulturdepartementet og Oslo kommune er enige om at Holmenkollen fortsatt skal være nasjonalanlegg for skiidrettens nordiske grener, hopp og langrenn.

Avtalen mellom departementet og kommunen om Holmenkollen som nasjonalanlegg ble inngått i 2003. Avtalen vil nå bli fornyet.

- Som nasjonalanlegg brukes Holmenkollen årlig som arena for verdenscupen – de legendariske Holmenkollrennene. Anlegget ble utbygget for om lag to milliarder kroner til Ski-VM 2011, og arenaen fremstår som Norges og et av verdens mest moderne og flotteste skianlegg. Det er derfor naturlig at Holmenkollen fortsatt skal være nasjonalanlegg for vår nasjonalidrett, sier kulturminister Thorhild Widvey.

- Dette er en klok og riktig beslutning, og jeg er glad for at Holmenkollen beholder sin status som nasjonalanlegg. Samtidig ønsker vi våre venner i Trondheim alt godt med planene om VM på ski i 2021, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.

Holmenkollbakken ble første gang tatt i bruk i 1892, den gang som naturbakke. Utbygget ble bakkens hopp, samt unna- og ovarenn først på 1900-tallet og samlet er bakken utbygget 19 ganger. Holmenkollen har vært arena for OL i 1952 og VM i 1930, 1966 og 1982, i tillegg til 2011. Arenaen har plass i skihistorien, og er Norges mest besøkte turistattraksjon med årlig om lag én million besøkende.

Holmenkollen er også nasjonalanlegg for skiskyting, og anlegget skal allerede i februar 2016 være arena for verdensmesterskapet i skiskyting.