Erik Røste (NTB Scanpix)

NSF gratulerer Beijing med vinter-OL og Paralympics 2022

NSF gratulerer Beijing med vinter-OL og Paralympics i 2022 IOC tildelte i dag vinter-OL og Paralympics 2022 til Beijing. Avgjørelsen falt under IOC-sesjonen i Malaysias hovedstad, Kuala Lumpur.

Skipresident Erik Røste kommenterer tildelingen.

- Først og fremst vil jeg gratulere Beijing med tildeling av OL og Paralympics i 2022. Det åpner noen muligheter for å utvikle skisporten i en del av verden hvor den foreløpig ikke har kommet like langt som i Europa. I det arbeidet ønsker gjerne Norges skiforbundet å bidra med vår kunnskap og kompetanse.

- Det er en litt vemodig dag. OL/PL i 2022 skulle vi så gjerne hatt til Norge og Oslo. Det ville gitt en fantastisk mulighet til å inspirere en ny generasjon unge samtidig som Norge kunne ha lagt standarden for hvordan framtidens olympiske og paralympiske leker skal arrangeres.

- Vi ønsker Beijing all mulig lykke til på veien i de 6 ½ årene de skal forberede OL/PL i 2022, sier Røste.

NIF gratulerer også Beijing.

- Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité gratulerer Beijing med tildelingen av OL og Paralympics i 2022. Tildelingen gir store muligheter til å utvikle vinteridretten i en del av verden som ikke har de samme idrettstradisjonene på snø og is som oss her Norge, sier Idrettspresident Tom Tvedt.