Odd Seim-Haugen (NTB Scanpix)

Nekrolog Odd Seim-Haugen

Til slutt måtte selv Odd Seim-Haugen gi opp kampen mot kreften. En av de mest betydningsfulle ledere i norsk skihistorie sovnet stille inn 3 juli, 78 år gammel.

Da Odd ble president i Norges Skiforbund i 1982, hadde han ikke vært styremedlem i NSF, men var likevel godt forberedt. Både som tidligere utøver, men først og fremst som formann for VM i Oslo i 1982, Holmenkollrennene og Skiforeningen.

Odd var en sterk og uredd leder. Mange i Ski Norge hadde nok stor respekt for høyesterettsadvokaten fra Oslo – men Odd hadde evnen til å få de fleste med seg. Det var viktig. Sammen med sin visepresident Per Ottesen startet de moderniseringen av NSF. Antall skikretser redusert fra 43 til 19. Styret fra 21 til 9. Operativt ansvar flyttet fra tillitsvalgte til ansatte. Gjennom sitt klare standpunkt i den såkalte Lars Erik Eriksen saken ble grunnlaget lagt for finansieringen av den landslagsmodellen vi kjenner i dag.

Odd mente at dersom Norge fortsatt skulle være en skinasjon av betydning, måtte vi kunne hevde oss i alpine grener. Noe av det siste han gjorde som president var å ansette østerrikeren Kurt Hoch som landslagstrener. Mot de fleste norske treneres ønske. Det ble starten på den norske alpinrevolusjonen.

Odd var styremedlem i Det Internasjonale Skiforbund fra 1983 til 2002. Han var visepresident fra 1992-1996 og ble æresmedlem 2002.

Han var voldgiftsrettsdommer i CAS i Lausanne fra 1995, leder for appellutvalget i NIF/NOK fra 2007.Han ble utnevnt til æresmedlem i NIF/NOK i 2010 og mottok NSFs høyeste utmerkelse Plaketten i 1982.

Våre tanker og takk går til Vibeke, Birgitte, Anne og Cathrine som i alle år har delt Odd med skisporten.

For Norges Skiforbund og FIS