Svært gode TV-tall i nordiske grener. Her fra vinterens World Cup-renn i Lillehammer, Vikersund, Granåsen og Holmenkollen (NTB Scanpix)

Meget gode TV-tall i nordiske grener

Norges Skiforbund og de norske World Cup-arrangørene i nordiske grener har fått oversendt TV-tallene fra i vinter.

Rapporten fra TV- og markedsselskapet Infront, som eier de internasjonale rettighetene i de fleste land, bekrefter kjempeinteresse for nordiske grener, og de norske World-Cup-arrangørene kan vise til meget gode TV-tall fra i vinter. Særlig vekker NRKs sterke nasjonale tall oppsikt. Etter VM i Oslo 2011 har også tallene fortsatt å stige. Det er spesielt.

- Vi har sett at interessen for langrenn øker i Norge. Dette bekrefter også NRKs seertall fra i vinter. Markedsandelen i snitt på hvert eneste World Cup-renn i langrenn var på over 67 prosent. Under Tour de Ski var snittet på 77 prosent. Dette er 10 prosent høyere enn i VM-året 2011. Dette er fantastiske tall, sier arrangementskonsulent i Norges Skiforbund, Øistein Lunde.

Samlet sett har seertallene i langrenn gått ned de siste årene internasjonalt, men interessen i Norge er økende. Mens markedsandelen i Tyskland ligger på cirka 15 prosent, er den på cirka 50 prosent i snitt i Sverige.

Søndagsrennet og jaktstarten i minitouren i langrenn på Lillehammer 7. desember  er for eksempel det mest sette World Cup-rennet i vinter etter åpningsrennet i Kuusamo. Her har vi ikke tatt med seertallene fra Tour de Ski. Rennet på Lillehammer samlet drøyt 11 millioner TV-seere, mens rennet fra Kuusamo samlet drøyt 13 millioner TV-seere. Avslutningsetappen i Tour de Ski samlet drøyt 17 millioner TV-seere. Søndagsrennet på Lillehammer hadde for eksempel flere TV-seere enn flere av etappene i årets Tour de Ski. Drammensprinten samlet over 5 millioner TV-seere, og vi må huske på at dette rennet går på en tradisjonell hverdag.

Stor interesse for hopp
Interessen for hopp er størst blant FIS-disiplinene. Hoppsportens sterke vekst som internasjonal TV-idrett var oppsiktsvekkende i sesongen 2013/2014. I vinter var hoppinteressen enda større internasjonalt. I Norge var markedsandelen i snitt på hvert eneste World Cup-renn i hopp på 38 prosent for NRK. Slovenia har den høyeste markedsandelen i hoppsirkuset (48 prosent). I gjennomsnitt så 3 millioner hvert World Cup-renn i Tyskland, mens 3,5 millioner så det i Polen. Tyskland og Polen er de klart største markedene for hopp i Europa. Garmisch er fortsatt det mest sette World Cup-rennet i hopp. 20 millioner fulgte det tradisjonelle nyttårshopprennet, men World Cup-rennet i Holmenkollen hadde meget gode TV-tall. Cirka 16 millioner fulgte «Holmenkollsøndagen» foran TV-skjermen. Dette var det mest sette World Cup-rennet - bortsett fra rennene i Hoppuka. Hopprennene fra Lillehammer hadde også godt over 10 millioner TV-seere i snitt, mens skiflygingsrennene fra Vikersund hadde enda flere. Vi gjør oppmerksom på at hopprennene fra Østerrike ikke er med i disse beregningene.

Markedsandelen i snitt på hvert eneste World Cup-renn i kombinert (langrennsdelen) var på 43 prosent på NRK, mens 38 prosent fulgte hoppdelen. Dette er også imponerende høye TV-tall. Over 2 millioner fulgte kombinertrennene (langrennsdelen) i snitt i Tyskland. Søndagsrennet (7. desember) på Lillehammer samlet 7,5 millioner foran TV-skjermen (langrennsdelen), mens over 5 millioner gjorde det samme i Granåsen på en hverdag. Dette er imponerende høye TV-tall for kombinert.

- Vi gleder oss over at Lillehammer, Vikersund, Granåsen, Drammen og Holmenkollen kan vise til slike sterke TV-tall. Dette viser at de norske arrangementene står sterkt i utlandet, sier Lunde.