Terje Lund og Guri Hetland under kalenderkonferansen i Varna. Her sammen med generalsekretær i FIS, Sarah Lewis.

Møte om utvelgelsesprosessen

Den internasjonale skifamilien har igjen begynt å snakke om at det kommer til å bli et nytt ski-VM i Norge.

Sist uke startet Norge i realiteten arbeidet internasjonalt med å informere mange FIS-representanter og nasjonale forbund om Trondheims VM-planer for 2021. Den internasjonale skifamilien var nemlig samlet til kalenderkonferanse i bulgarske Varna sist uke. Der informerte Det internasjonale skiforbundet (FIS) også VM-kandidatene 2020/2021 om utvelgesessprosessen frem mot avgjørelsen 9. juni 2016.

Generalsekretær Sarah Lewis ledet møtet i Varna. Hun ønsket alle VM-kandidatene lykke til i utvelgesessprosessen det neste året. Lewis forklarte om prosessen og milepælene som kandidatene skal igjennom.

- Vi er selvfølgelig glade for alle nasjoner som søker mesterskap, og det er ingen tvil om at vi setter stor pris på at Norge igjen søker et nytt ski-VM. Norge har virkelig levert fantastiske mesterskap, forteller Lewis.

Arrangementssjef Terje Lund i Norges Skiforbund har vært gjennom lignende prosesser. Han var med i hele søkeprosessen fra Oslo bestemte seg for å søke VM til de fikk mesterskapet på FIS-kongressen i 2006, samt med underveis til gjennomføring i 2011.
- Den informasjonen vi fikk fra FIS i Varna rundt utvelgesessprosessen foran avstemningen neste år, var veldig grei og forståelig. Det er klare milepæler og prosedyrer som gjelder, og det var ingen nye spesielle ting som dukket opp, sier Lund.

Det er nye møter mellom VM-kandidatene og FIS i forbindelse med høstmøtet i Zürich i starten av oktober. I tillegg skal alle VM-søkerne til Mexico senere i oktober for å gå gjennom opplegget rundt FIS-kongressen i starten av juni neste år. Under FIS-kongressen neste år skal nemlig Trondheim blant annet ha en stand hvor de kan presentere seg for alle deltagatene, samt så skal alle VM-søkerne ha ulike presentasjoner i ulike komiteer og fora. Det er i forbindelse med FIS-kongressen i mexicanske Cancun neste år at Trondheim skal kjempe mot Planica og Oberstdorf om retten til å arrangere ski-VM 2021. Utvelgesessdatoen er 9. juni under selve kongressen hvor medlemmene i Council skal avgjøre det hele.

- Det er hyggelig at vi har begynt arbeidet internasjonalt med å presentere våre VM-planer. Vi ser frem til den videre planlegginga i Trondheim. Det kommende året blir skikkelig spennende, sier Røste.

Guri Hetland, som leder prosessen med å få VM til Trondheim 2021, hadde flere nyttige møter og samtaler i Varna sist uke. I Trondheims VM-konsept er det særlig satsningen på utvikling av ny snøproduksjonsteknologi som vekker internasjonale interesse.
– Prosjektet «Snow for the future» samt tilrettelegging for mer kompetansedeling i internasjonal skiidrett er de viktigste elementene i vår søknad, sier Hetland.