På grunn av VM i skiskyting 2016 i Holmenkollen arrangeres World Cup-rennene i nordiske grener 4.-7. februar. (NTB Scanpix)

Mange World Cup-renn i februar

Det blir en spesiell terminliste for noen av de store norske World Cup-arrangørene kommende sesong.

Terminlista for kommende sesong ble endelig banket på FIS Councils styremøte søndag i Varna. World Cup-rennene i Lillehammer i nordiske grener første helga i desember går etter «normaltid», men World Cup-rennene i Holmenkollen, Granåsen, Drammen og Vikersund i februar sørger nemlig for at det blir en skikkelig norsk «unormal» World Cup-periode. Alle rennene blir også arrangert i løpet av en 10 dagers periode. Dette fordi at skiskytter-VM i Holmenkollen i mars legger beslag på anlegget i flere uker.

- Det blir en spesiell, men også spennende terminliste for oss i februar. Publikum og tv-publikummet vil ikke kjenne igjen datoene fra tidligere år, men vi tar dette som en positiv utfordring. Nå ønsker vi det norske publikummet velkommen på noen skikkelig godbiter i februar, og ikke i mars. Vi gleder oss også over mange World Cup-renn i Norge kommende vinter. Vi får stadig tilbakemeldinger fra den internasjonale skifamilien om at vi leverer gode renn, sier skipresident Erik Røste.

Skipresidenten nevner også ungdoms-OL som også blir arrangert siste halvdel av februar til vinteren. Røste sier at det jobbes godt på Lillehammer med planleggingen av lekene.

Det blir sprint i langrenn i Drammen 3. februar, mens Holmenkollhelga arrangeres fra 4.-7. februar. World Cup-rennet i hopp og kombinert i Granåsen blir 10. februar, mens «Norgesuken» avsluttes i Vikersund med skiflyging 12.-14. februar. Dette er samtidig som ungdoms-OL starter på Lillehammer.

I Granåsen fortsetter suksessen med jenterenn i kombinert. Arrangørene fikk for øvrig mye skryt for gjennomføringen av historiens første kvinnerenn i kombinert i vinter.

Den 12.-13. mars blir fartsrennene i alpint i Kvitfjell arrangert. Samme helg vil også World Cup-rennene i telemark på Rjukan bli avviklet.