Det kan bli mer jublel i Trondheim 2021. Her fra VM 1997. (NTB Scanpix)

VM-søknaden sendt

Trondheim kommune og Norges Skiforbund er ett skritt nærmere å få arrangere VM på ski, nordiske grener i 2021.

Ordfører Rita Ottervik med Trondheims søknad om å bli VM-arrangør i 2021. Foto: Vegard Smevoll.

Denne uka ble søknaden sendt til Det internasjonale skiforbundet (FIS).

Den kortfattede søknaden – undertegnet av skipresident Erik Røste, trondheimsordfører Rita Ottervik og generalsekretær Stein Opsal i Norges Skiforbund – er i praksis en søknad om å bli kandidat til ski-VM. Fristen var 1. mai. Før 1. september skal VM-kandidatene levere en fyldigere søknad, hvor 20 emneområder skal besvares.

Avgjøres i 2016
Ski-Norge håper å arrangere VM for sjette gang i 2021. Tidligere har det vært verdensmesterskap fire ganger i Oslo (1930, 1966, 1982 og 2011) og én gang i Trondheim (1997).

- Dette er et fantastisk mål for oss. Folk i Trondheim snakker fortsatt om folkefesten i 1997. Det var en stor opplevelse for hele regionen, ordfører Rita Ottervik.

Hun vektlegger at et eventuelt nytt VM skal være langt mer enn et trondheimsarrangement.

- Vi ønsker oss et VM som har en tydelig nasjonal profil, med sterkt fokus på teknologi og miljø. Samtidig skal mesterskapet gi et engasjement og aktivitetsløft for hele regionen, poengterer hun.

Ottervik gleder seg til både arrangementet og til arbeidet med å ruste opp Granåsen til helårsanlegg for bredde og topp.

Andre kandidater
I 2021 arrangeres ski-VM for 42. gang. Det er allerede bestemt at VM i 2017 og 2019 blir i henholdsvis Lahti i Finland og Seefeld i Østerrike.

Etter søknadsfristens utløp 1. mai vet vi hvilke andre søkere som har meldt interesse for 2021-mesterskapet. Oberstdorf i Tyskland og Planica i Slovenia ventes å bli Norges fremste konkurrenter. Planica søkte også om å bli arrangør av VM 2017 og 2019 og Oberstdorf søker nå for femte gang på rad.

Skipresident Erik Røste forteller at et samlet ski-Norge står bak denne søknaden, gjennom det enstemmige vedtaket på skitinget i Norges Skiforbund i juni 2014.

- Det arbeides svært godt med søknaden og søknadskonseptet. Samarbeidet med Trondheim kommune, regionen og den lokale skisporten, er utmerket. Det er god framdrift i utbyggingen av Granåsen til et fantastisk hverdagsanlegg som hele trøndelagsidretten virkelig har fortjent. Vi ser fram til det videre arbeidet med å få VM i nordiske grener til Trondheim, sier skipresident Erik Røste.

Spennende prosess
Guri Hetland, som leder arbeidet med Norges VM-søknad, er spent foran de nestene stegene i prosessen.

- I begynnelsen av oktober skal vi presentere søknaden for en ekspertgruppe i FIS, og på FIS sitt høstmøte i Zürich 31. oktober, får vi vite om Trondheim aksepteres som kandidat, forteller Hetland.

Søknadsavgiften på 150.000 sveitsiske franc er allerede betalt. I søknaden bekreftes det at Norges Skiforbund og Trondheim kommune vil følge reglene for FIS-konkurranser og ikke tillate noen form for diskriminering i forbindelse med arrangementet.