Marit Bjørgen har frontet salget i perioden og var med under overrekkelsen sammen med ivrige unge skiløpere fra Oppsal og Rustad. Fra venstre: Vidar Skoglund (Din Baker), Marit Bjørgen og Erik Røste.

Skibrød-penger til barn- og rekrutteringsarbeid

På Soria Mora denne uka overleverte Din Baker en sjekk på kr 679 823 kroner til Norges Skiforbund. Beløpet stammer fra salg av Skibrødet sesongene 2012-2014.

Avdelingsleder for bredde- og rekruttering i Norges Skiforbund, Helen Ingebretsen, opplyser at pengene kommer øremerkes rekrutteringsarbeid for barn.

- Dette er veldig bra, og sikrer midler til det viktige rekrutteringsarbeidet. Jeg vil takke Din Baker for et utmerket samarbeid i over 30 år. Selv har jeg gode erfaringer med Skibrødet etter åtte år som trener/sportssjef på 90-tallet. Vi hadde med Skibrødet rundt omkring i hele verden, og det var spesielt gledelig da vi fikk servert ferske Skibrød. Jeg husker også den gode servicen som fulgte med da vi var på tur. Dette er minner som jeg husker fortsatt, sier skipresident Erik Røste.

Sist sesong ble det solgt nesten 600.000 Skibrød i norske dagligvarebutikker og bakeriutsalg. Marit Bjørgen har frontet Skibrødet frem til høsten 2014, og var med på utdelingen. Unge skiløpere fra Oppsal Ski og Rustad Ski var også med og fikk møte sitt store forbilde.

- Vi merker at skibrødet er populært, men ønsker at flere butikker kan gi det hylleplass og på den måten sikre midler til barn- og rekrutteringsarbeid til skiidretten. Det er en god match mellom grovt brød og gode idrettsprestasjoner, mener administrerende direktør Vidar Skoglund i Din Baker AS.

Bidraget fra salg av Skibrødet gir bredde- og rekrutteringsavdelingen i skiforbundet økte ressurser, og på den måten hjelper til med det gode rekrutteringsarbeidet av barn og unge til norsk skiidrett.

Skibrødet har vært et av de mest populære brødene til Din Baker. Brødet er 53 prosent grovt, dekoreres med sesamfrø som gir en nøttesmak, og er et optimalt brød for idrettsutøvere. Din Baker AS har vært medlem av Skipool Norway i en årrekke. Din Baker AS er Norges eneste landsdekkende bakerikjede av selvstendige og høyt profilerte bakerier og konditorier. Medlemmene til Din Baker er håndverksbakere, med sterk lokal forankring. I 2014 vil Din Bakers medlemmer, til sammen, omsette brød og bakervarer for cirka 2,5 milliarder kroner.