Bjørn Dæhlie (NTB Scanpix)

Nytt OL-museum til Ungdoms-OL

Kulturminister Thorhild Widvey kom onsdag med gledelige nyheter til OL-museet på Lillehammer.

Kulturdepartementet foreslår at en første del av søknaden på 15 millioner kroner til realiseringen av det nye OL-museet på Maihaugen legges inn i statsbudsjettet til høsten. Da vil et nytt og moderne OL-museum stå klart til Ungdoms-OL i 2016.
- Dette var en svært god nyhet. Norge har en fantastisk OL historie. Norsk skisport har vært en betydelig bidragsyter til denne historien. Et nytt OL museum vil bli en flott dokumentasjon på dette. En stor takk til kulturminister Thorhild Widvey som på kort tid har behandlet denne saken slik at museet kan stå ferdig til åpningen av Ungdoms OL i Lillehammer 12. februar 2016, sier skipresident Erik Røste.

Bjørn Dæhlie er raus med superlativene til Thorhild Widvey:
- Vi som har representert Norge i OL-sammenheng er stolt over at vi og våre prestasjoner blir verdsatt på en så storartet måte av staten. Jeg skal heie på dette flotte utviklingsprosjektet sammen med Thorhild Widvey og regjeringen, uttaler Bjørn Dæhlie.

Planleggingen av det nye OL-museet har pågått over en tid. Den totale kostnadsrammen er på ca. 40-45 millioner kroner. Av dette har allerede IOC bidratt med vel 11 millioner kroner i digitalt museumsmateriale, og arkitektonisk utforming.