Anette Sagen, Anders Bardal og Kamil Stoch fikk Holmenkollmedaljen søndag. (NTB Scanpix)

Holmenkollmedaljen til Sagen, Rønning og Bardal

Eldar Rønning, Anette Sagen og Anders Bardal er tildelet Holmenkollmedaljen - Norges høyeste utmerkelse innen skiidrett.

Den tradisjonsrike utmerkelsen har vært delt ut siden 1895. Holmenkollmedaljen kan tildeles skiløpere som i flere år har oppnådd fremragende resultater i en eller flere av skiidrettens grener. Det tas i første rekke hensyn til resultater i Holmenkollrennene. I tillegg kreves at løperen gjennom flere år har oppnådd topp resultater internasjonalt.

Medaljene ble utdelt av styret i Foreningen til Ski-idrettens Fremme (Skiforeningen) i forbindelse med verdenscuprennene i Holmenkollen 13.-15. mars.

Eldar Rønning med Holmenkollmedaljen. Foto: NTB Scanpix

Eldar Rønnings har hatt en lang og imponerende karriere, og hans meritter så langt omfatter 11 verdenscupseire, herunder seier på femmila i Holmenkollen i 2012.

Rønning vant sølvmedalje på 15km i VM i Holmenkollen i 2011, og bronse på sprint i VM i Sapporo i 2007, og han har vært med på å vinne en rekke stafettmedaljer, inkludert VMgull både i Val di Fiemme i 2013, Holmenkollen i 2011, Liberec i 2009 og Sapporo i 2007.
Anette Sagens meritter omfatter blant annet en VM-bronse fra Liberec i 2009, en individuell verdenscupseier fra 2013, samt hele 46 individuelle seire i Continental Cup*, 42 av dem før innføringen av World Cup. Hun har vunnet hoppuka sammenlagt fire ganger, og innehar to andreplasser. I tillegg har Sagen vært med å vinne en rekke individuelle medaljer i COC, FIS-renn og i NM, i sistnevnte mesterskap har hun 15 seire. Anette Sagen har hoppet 174,5 meter – verdens tredje lengste skihopp av en kvinne pr sesong 2011/2012.

Anders Bardals meritter så langt omfatter individuelt VM-gull i Val di Fiemme 2013 og bronse i normalbakke i OL 2014 i Sochi. Videre har han syv individuelle verdenscupseire, og han vant verdenscupen sammenlagt i 2011/2012. I tillegg har Bardal vært med å vinne en rekke medaljer i World Cup, VM- og OL. Dette inkluderer blant annet to sølvmedaljer for laghopp under VM i Holmenkollen i 2011 og gull for lag og sølv for mixed lag i vinterens VM i Falun.