- Veldig godt fornøyd

- Med utfordrende værforhold så er jeg veldig godt fornøyd med at arrangørene har klart å gjennomføre programmet som planlagt under helgens verdenscuprenn i Lillehammer i helgen, sier skipresident Erik Røste.

Ekstremværet «Synne» med snø, regn og vind gjorde det utfordrende for arrangørene av verdenscupen i Lillehammer. Det hele startet med offisiell trening og kvalifisering i kvinnehopp torsdag kveld. Totalt ble det gjennomført ni konkurranser på tre dager. Det var spesielt i hoppbakken at det ble utfordrende med både vind og snø for arrangørene. Dette gjorde at alle hopprennene ble arrangert i den normale bakkestørrelsen – bortsett fra den provisoriske runden i kombinert.
- Jeg vil takke arrangørene og alle frivillige for den betydelige innsatsen som er lagt ned. Verdenscupen i Lillehammer er svært viktig for norsk skisport, sier Erik Røste.

Alle tre nordiske disipliner var nok en gang samlet samtidig i OL-byen.
Med daglig leder Eiliv Furuli i spissen har arrangørene prøvd etter beste evne å levere så topp sportslige forhold som mulig.
- All honnør til vår stab som har levert ni tv-sendte verdenscuprenn på tre dager. Med dette har vi levert 29 verdenscuprenn etter planen de tre første årene med komplette nordiske grener her i Lillehammer. Jeg er stolt av å lede dette teamet, men når det blir utfordrende værforhold som i helga, så blir organisasjon satt på en ekstra prøve. Vi ser alltid etter pukter som vi kan forbedre oss på. Dette vil vi ta inn evalueinga, og ta med inn i planlegginga neste år, sier Eiliv Furuli.

Dette er tredje året på rad det arrangeres en fullpakket nordisk helg med skisport i Lillehammer.

En av de mest sette nordiske helger i World Cup på tv.
Mest komplekse World Cup-helg med ni konkurranser på tre dager.
Cirka tilskuere totalt: 25 000
Totalt antall akkrediterte: Cirka 3000
Dette fordeler seg på:
Utøvere: Cirka 360
Støtteapparat/team: Cirka 455
Tv/media: Cirka 370
Andre akkrediterte: 1100
Frivillige/studenter/skoleelever: Cirka 700

Forhåndsomtale
4.-6. desember er det klart for en komplett og kompleks World Cup helg i nordiske grener i Lillehammer med ni konkurranser på tre dager.

Arrangørenes nettsider med resultater

Disse stiller i langrenn. Se sak på skiforbundet.no
Se også SKI-TV: Langrennsløperne gleder seg til Lillehammer.
Disse stiller i kombinert. Se sak på skiforbundet.no.
Disse stiller i hopp. Se sak på skiforbundet.no.

Torsdag 3. desember
Kl. 19.00: Åpningsseremoni på Sigrid Undsets pl.
Kl. 19.30: Hopp kvalifisering kvinner

Fredag 4. desember
kl. 15.00: Hopp kvinner normal bakke
kl. 20.00: Hopp kvalifisering menn stor bakke

Lørdag 5. desember
Kl. 09.00: Kombinert hopp stor bakke
Kl. 10.00: Langrenn kvinner skibytte
Kl. 11.20: Langrenn menn skibytte
Kl. 14.00: Kombinert langrenn – team
Kl. 16.45: Hopp menn – stor bakke

Gå World Cup Stien fra Birkebeinerstadion ned til Lysgårdsbakkene!

Søndag 6. desember
Kl. 09.00: Kombinert hopp stor bakke
Kl. 10.00: Langrenn kvinner – stafett
Kl. 11.50: Langrenn menn – stafett
Kl. 14.15: Kombinert – gunder 10 km
Kl. 14.45: Hopp menn – stor bakke

Gå World Cup Stien fra Birkebeinerstadion ned til Lysgårdsbakkene!

Arrangørenes nettsider, www.wclillehammer.no

Forhåndssak
Norges Skiforbund bekreftet i dag overfor Det internasjonale skiforbundet (FIS) at arrangementet går som planlagt neste helg. Forholdene på Lillehammer ser ut til å bli meget bra.

- Hoppbakken er allerede tatt i bruk til trening. I langrennsløypene står det igjen litt arbeid, men dette ser lovende ut. Det ser også ut til at vi også kommer til å få natursnø som sikrer fantastiske tv-bilder. Vi håper også at publikum kjenner sin besøkelsestid. Aldri før har vi hatt større medieinteresse. Det er flere tv-stasjoner enn noen gang. Blant annet får vi i år besøk fra russisk tv, forteller arrangementssjef Terje Lund i Norges Skiforbund.

Dermed ligger alt til rette for en skikkelig skifest på Lillehammer første helgen i desember. Alle tre nordiske disipliner er nok en gang samlet samtidig i OL-byen. Nå skal byen og distriktet settes på hodet. Det rustes til fest både i løyper og bakker, arrangøren vil igjen ha olympisk sus i Lillehammer ettersom ungdoms-OL arrangeres i byen senere i vinter.

- Et vinterkledd Lillehammer ønsker skistjernene velkommen hit igjen. Vi lover topp sportslige forhold for alle utøverne og teamene. For tredje gang er det klart med en komplett helg fullspekket med skisport, sier daglig leder for verdenscuprennene på Lillehammer, Eiliv Furuli.