Vedtak i FIS Council

Styret i FIS (FIS Council) hadde sitt tradisjonelle styremøte på hovedkontoret i sveitsiske Oberhofen lørdag.

Her ble det tatt opp en rekke saker og flere vedtak ble gjort. Hovedområdene var godkjennelse av langsiktige terminlister og forslag fra de tekniske komiteene i FIS med oppdatering av regelverk og konkurranseregler. Det var også rapporter om fremtidige VM og olympiske leker.

Langsiktige terminlister og enkelte justeringer ble gjort. Se de endelige terminlistene på fisski.com.

Pengepremier i alpint er økt med 10 000 sveitserfranc i hvert renn fra denne sesongen. Også neste sesong økes pengepremiene i hvert renn med 10 000 sveitserfranc. Enkelte arrangører har også høyere pengepremier enn minimumssatsen til FIS. Pengepremiene i langrenn, kombinert, freestyle og hopp vil være de samme fra 2016-2017-sesongen.

FIS Council gir grønt lys for å endre startrekkefølgen i både super-G og i utfor i et forsøk på å øke interessen for rennene fra 2016-2017-sesongen. Endringen går blant annet ut på at de beste fartskjørerne skal få bestemme sitt eget startnummer mellom 1 og 30, hvor de best rangerte får bestemme først og at utøverne må velge mellom partall og oddetall annenhver gang. Detaljene rundt dette blir klare til våren i forbindelse med FIS-kongressen. Det er alpinkomiteen som har fått i oppdrag å utforme detaljene.

Det vil bli innført bigair konkurranser i både freestyle og snowboard på de ulike nivåene i FIS fra kommende sesong. Bigair er dermed for fullt inne i FIS-disiplinene på lik linje med for eksempel slopestyle. I vinter arrangeres også første World Cup-renn i ski bigair, mens disiplinen trolig får innpass fra OL 2022. I Norges Skiforbund går disiplinene bigair og slopestyle under paraplyen freeski, men er organisert sammen med freestyle.

FIS Council medlem, Dean Gosper, skal lede en arbeidsgruppe for å gjennomgå både freestyle- og snowboardskomiteenes struktur, samt strategi for disiplinene. Dette skal legges frem våren 2016.

Søkerkandidatene for de kommende mesterskapene ble også bekreftet igjen. Her er det ingen endringer fra tidligere. Trondheim får for eksempel konkurranse fra vintersportsstedene Oberstdorf og Planica om å arrangere ski-VM nordiske grener i 2021. Hvem som får disse mesterskapene avgjøres på FIS' 50. kongress i Cancún, Mexico fra 5.-11. juni neste år. Avgjørelsene skal tas 9. juni.

Se referat fra styremøtet på fisski.com