Skipresident Erik Røste (t.v.) og kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen tar hverandre i hendene etter å ha signert en avtale om forlengelse av rettigheter i Holmenkollen mandag ettermiddag. NRK skal sende verdenscup og mesterskap for alle grener i Norges Skiforbund fram til 2021. (NTB Scanpix)

Ny tv-avtale

Norges Skiforbund (NSF) har forlenget tv-avtalen med NRK i fem nye år. Avtaleperioden starter i 2016/17-sesongen og varer ut 2020/21.

Se interjuv med partene på SKI-TV

- Vi er veldig godt fornøyde med å fortsette det utmerkede samarbeidet med NRK i en ny femårsperiode. Norges Skiforbund og NRK har sammen formidlet fantastiske skiopplevelser til det norske folk. Med denne avtalen er vi sikret produksjon og formidling i verdensklasse, sier en meget godt fornøyd skipresident Erik Røste.

NRK har nå sikret seg rettighetene til å sende skisport på tv de neste seks årene.

- Vintersporten er viktig for det norske folk og derfor også viktig for oss i NRK. Med dette vil vintersport også framover være fritt tilgengelig for tv-publikumet. Dette er en jubeldag for alle som elsker å se ski på tv, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

NRK har også sikret seg de internasjonale rettighetene til 2021. Dette betyr at VM i nordiske grener, VM i alpint, samt en rekke verdenscuprenn kommer til å bli vist på NRK i årene fremover.

Generalsekretær Stein Opsal forteller at dagens tv-avtale er blant de viktigste avtalene Norges Skiforbund gjør.

- Dette har vært en prosess som har pågått i en lang periode. Flere har vært interesserte i å formidle skisport til det norske folk, og vi er glade for at en ny tv-avtale er klar. Vi ønsker å utvikle oss videre, slik at tv-publikummet skal få en så god opplevelse som mulig. NRKs vintersportssendinger i helgene står utrolig sterkt. Med dagens avtale er vi sikret god sendeflate på vinterhelgene de neste seks årene for alle våre grener, sier Opsal.