Marit Bjørgen og Anders Bardal i aksjon. (Carl-Erik Eriksson )

- Et VM vil gi oss flere vinnerskaller

Hele idretten vil vinne på at Trondheim får ski-VM, ifølge daglig leder Jan-Roar Saltvik i Trøndelag Fotballkrets.

Rundt 170 VM-sultne trøndere meldte seg på VM-kvelden som ble arrangert av Trondheim 2021 torsdag. Disse representerte ulike idretter i Nord- og Sør-Trøndelag.

– Vi får økt engasjement, rekruttering og aktivitet over hele fjøla.
Jan-Roar Saltvik understreket viktigheten av å drive med flere idretter i ung alder, og brukte langrennsløperen Niklas Dyrhaug som eksempel.

- Niklas og Per Ciljan Skjelbred spilte sammen på kretslaget i fotball i 2003, fortalte Saltvik som den gang var guttenes trener.

Fotballspilleren Skjelbred er nå sentral på Hertha Berlin i Bundesliga og norsk landslagskaptein. Dyrhaug vant nylig 15-kilometeren på Bruksvallarna i Sverige og var i februar med på det norske stafettlaget som tok gull i VM i Falun.

- Niklas var et kjempetalent i fotball også, og jeg likte dårlig at han valgte ski. I ettertid kan jeg jo innrømme at det kanskje ikke var så dumt valg likevel.

Kunne blitt håndball-spiller

Langrennsdronningen Marit Bjørgen var enig med Saltvik. Fra Rognes – ikke verdens største navle, som hun selv beskrev – var hun svært aktiv på idrettsbanen. Bjørgen vant det meste i skisporet fra hun var lita. I tilegg drev hun med håndball til hun var 18 år og fotball til 14-15-årsalderen.

- Jeg kunne kanskje blitt god i håndball også, hvis jeg hadde langt ned like mye innsats der. Det viktigste er at man er allsidig i den alderen, og så finner man veiene etter hvert, sa Bjørgen.

Hun er ambassadør for ski-VM i Trondheim sammen med skihopper Anders Bardal og kombinertløper Magnus Moan. Bjørgen og Bardal deltok på VM-kvelden og ble intervjuet av påtroppende kommunaldirektør for kultur og næring i Trondheim kommune, Ola By Rise. Magnus Moan var reist til sesongåpningen i Ruka i Finland, og hadde gyldig fravær.

De tre VM-ambassadørene har vært blant Norges mest profilerte idrettsutøverne det siste tiåret. Alle har vært medaljegrossister i sine idretter.

Hopper med motbakker

Både Bjørgen og Bardal fortalte fra sine karrierer, om oppturer og nedturer. Bardal snakket om motbakker, og de må være krevende, særlig for en hopper. Nordtrønderen bestemte seg for å legge opp etter VM i Falun tidligere i år. Kona fikk vite det i bilen hjem fra Falun.

- Fruen ble litt overrasket, ja, fortalte Bardal.

- Men jeg kom til at skihopping ikke lenger var det viktigste i livet mitt.

Bjørgen har imidlertid ikke lagt skiene på hylla ennå, og satser i utgangspunktet på nye medaljer i VM i Lahti i 2017.

- Jeg er ikke helt mett ennå. Så lenge den indre motivasjonen er der, er Lahti-VM både planen og målet, sa Bjørgen.

I VM i Trondheim i 2021 stiller hun neppe på startstreken. Da ser VM-ambassadørene for seg å spise kanapeer i Granåsen. Ola By Rise har allerede lovet å smøre sammen noe godt til åpningen av mesterskapet. Det gjorde han – med mange vitner – under VM-kvelden i TrønderEnergis lokaler på Lerkendal.

Erik Røste

- Trondheim fortjener et VM
Skipresident Erik Røste forklarte nettopp Trondheim er Norges neste norske VM-by. Det store engasjementet for skiidrett i Trøndelag, er en av grunnene.

- Det ble solgt flere billetter til VM i Trondheim i 1997 enn til både Oslo i 2011 og Falun i 2015, ifølge skipresident Erik Røste.

Skipresidenten var tydelig på at Trondheim virkelig fortjener et ski-VM. Han viste til at Trøndelag er et kraftsenter i norsk skisport.

- Ikke bare er dere best, men også størst. Desidert størst. Skiforbundet har 22.000 medlemmer i Sør-Trøndelag og 14.000 i Nord-Trøndelag.

Hovedårsaken til at Norges Skiforbund nå søker om VM sammen med Trondheim kommune, er Granåsen. Røste sier at det er svært viktig at man får et topp moderne hverdagsanlegg, noe som vil føre til økt aktivitet og rekruttering.

- Dessuten er det vanskelig å glemme magien fra 1997. Det var en gedigen folkefest.

Røste husker det spesielt godt etter som han var sportssjef for det norske langrennslandslaget.

- Det gikk jo ikke så verst, sa han til de frammøte trønderne og fikk applaus for det.