Fra venstre: Per Lund, Morten Wolden, Olaf Løberg, Rita Ottervik, Erik Røste, Guri Hetland og Terje Lund.

Presenterte VM-søknaden

Sist uke var en delegasjon fra Norges Skiforbund og Trondheim kommune i Zurich for å gjennomgå Trondheims VM-søknad med FIS Inspection group.

Den omfattende VM-søknaden om retten til å arrangere ski-VM 2021 ble sendt til FIS 1. september, og det var innholdet i denne som ble presentert i Sveits sist uke. FIS Inspection group ledes av generalsekretær i FIS, Sarah Lewis. I gruppa sitter blant annet renndirektørene i de nordiske grenene, FIS-administrasjonen og representasjoner fra tv- og markedsrettighetshaverne. Trondheim2021 fikk gode tilbakemeldinger i møtet på at de hadde levert en godt gjennomarbeidet søknad.

- Vi er ydmyke overfor at vi kjemper mot to gode konkurrenter i Planica og i Oberstdorf, men vi kommer til å ha fokus på vår søknad frem til endelig avgjørelse i juni neste år. Fra FIS fikk vi spesielt oppmerksomhet og gode tilbakemeldinger rundt vårt snøprosjekt, samt at et VM i Trondheim kan være en god katalysator for god kompetansedeling, sier skipresident Erik Røste.

Endelig avgjørelse om hvor VM i nordiske grener i 2021 skal arrangeres, blir gjort av FIS Council under FIS-kongressen 9. juni neste år. Ski-Norge håper å arrangere VM for sjette gang i 2021. Tidligere har det vært verdensmesterskap fire ganger i Oslo (1930, 1966, 1982 og 2011) og én gang i Trondheim (1997).