Erik Røste (NTB Scanpix)

På høring i familie- og kulturkomiteen

Skipresident Erik Røste og assisterende generalsekretær Ingvild B. Berg deltok på vegne av Norges Skiforbund på høring i familie- og kulturkomiteen på Stortinget tirsdag.

Dette var en høring i forbindelse med statsbudsjettet for 2016. Norges Skiforbund tok opp fire saker.

1) Bygging av idrettsanlegg må inkluderes i sysselsettingspakken
2) Momskompensasjonsordningene må gjøres forutsigbare og trappes opp i henhold til faktisk behov
3) Drift an anlegg av nasjonal interesse som ligger i kommuner med begrensede ressurser til å vedlike holde disse, må inn på statsbudsjettet
4) Tilrettelegging for at frivilligheten inkludert idretten, kan bistå i arbeidet med flyktningkrisen i den varslede tilleggsproposisjonen

Ingvild Berg

- Det er viktig at vi deltar på høringene og fremmer våre saker. Det er på denne måten vi kan påvirke stortinget til å legge til rette for det flotte frivillige arbeidet som gjøres rundt omkring i hele ski-Norge. Spesielt forutsigbarheten i momskompensasjonsordningene er viktig. Vi fortalte i går komiteen om at dette er ski-Norge opptatt av og at ved å gjøre disse ordningene forutsigbare og regelstyrte, så unngår man mye frustrasjon i idretts-Norge og mye negativ oppmerksomhet, sier skipresident Erik Røste.