Fakkelmann Jens August Dalsegg og kollegene i Ungdoms-OL skal tenne den olympiske gnisten sammen med lokal ungdom rundt omkring i Norge

Her kommer OL-ilden

21 norske byer skal være vertskap for OL-ilden på vei til Ungdoms-OL. Sjekk når ilden kommer til deg.

Programmet til fakkelturneen før Ungdoms-OL er klart. I januar og februar skal den olympiske ild reise landet rundt for å løfte frem unge ildsjeler i alle de 19 fylkene.

Lillehammer 2016-fakkelen skal reise landet rundt for å hedre unge ildsjeler.

Den olympiske ild tennes i Hellas 1. desember, i en seremoni som den greske olympiske komité står bak. Når ilden kommer til Norge, vil den etter Idrettsgallaen legge ut på en lang reise gjennom hele landet. Flammen starter sin ferd i Finnmark og er fremme på Lillehammer én måned senere, akkurat i tide til åpningsseremonien i Lysgårdsbakkene 12. februar 2016.

Dette er stedene ilden skal besøke. Klikk på byene for å få mer informasjon om hvert enkelt arrangement.

Se avisa GDs interaktive kart av fakkelturneen.

Fakkelstafetten har blitt et fast innslag når det arrangeres olympiske leker. Ungdoms-OL har sin egen vri på denne, og erstatter den tradisjonelle stafetten med en turné for å sette fokus på de unge. I løpet av turneen skal alle idrettskretsene i Norge lage hver sin uforglemmelige markering – også den med ungdommen i førersetet – når de får besøk av ilden. Dette skjer i forkant av lekene på Lillehammer, som arrangeres fra 12.-21. februar 2016.

– Gjennom Fakkelturneen ønsker vi å hedre ungdom som bidrar til å legge forholdene til rette for andre. Ungdoms-OL handler om flere enn bare de 1100 utøverne som deltar i mesterskapet og mer enn bare de ti dagene lekene varer, sier fakkelmann Jens August Dalsegg hos Lillehammer 2016.

Ungdoms-OL skal hedre én ung ildsjel i hver fakkelby. Personen skal være en ungdom under 26 år som skaper idrettsglede blant barn og unge i distriktet. Nominasjonskampanjen for Årets Ildsjel pågår i oktober og du kan nominere din kandidat på ildsjel2016.no. 19 kandidater, en fra hvert fylke, skal etterhvert kjempe om å vinne prisen som blir delt ut på NRKs direktesending fra Idrettsgallaen 9. januar 2016. I tillegg får alle ildsjelene en sentral rolle i åpningsseremonien til Ungdoms-OL.

– Vi er stolte av alle de flotte ungdommene som gjør en frivillig innsats for norsk idrett. Vi trenger ungdom, både som utøvere, trenere, ledere og organisasjonsbyggere. Å bli verdsatt er en viktig motivasjon for å fortsette å bidra og derfor er det flott at årets ildsjel er en ung person, sier idrettspresident Tom Tvedt.