Erik Røste (t.v.) og Trondheimsordfører Rita Ottervik.

Har utviklet matmanifest

Trøndelag er den eneste regionen i verden som har utviklet et matmanifest. Mandag 12. januar signerte ordfører i Trondheim Rita Ottervik og president i Norges Skiforbund Erik Røste Trøndersk Matmanifest på vegne av søkerkomiteen for Ski-VM.

Signeringen skjedde under middagen på Scandic Hell i forbindelse med Trøndelagsmøtet 2015.

Trøndersk Matmanifest skal femme det trønderske mangfoldet av råvarer og produkter, og skape økt kunnskap og interesse for trønderske råvarer. Å slutte seg til Matmanifestet innebærer at man erkjenner de verdiene matmanifestet beskriver, og lar dette påvirke strategier, beslutninger og handlinger.

- Signeringen av Matmanifestet gir oss muligheter for å utvikle et unikt og nyskapende matkonsept for større idretts- og kulturarrangement. Lokale matspesialiteter skal være en del av Ski-VM, og både deltakere og publikum skal få oppleve variert og sunn mat under Ski-VM i Trondheim, sier Guri Hetland, prosjektleder for søkerkomiteen for Ski-VM 2021.

-Matglede og helse er viktig for prestasjonene til idrettsutøverne. I tillegg ønsker Ski-VM å fremme god mat og matkultur hos barn og unge. Publikum og andre gjester skal få mersmak på trønderske og norske mat- og drikkespesialiteter, gjennom VM-følelsen som skapes, miljøet det serveres i og de lokale råvarer fra sjø og land som benyttes, sier Guri Hetland.

- Trøndelag er den eneste regionen i verden som har utviklet et matmanifest. Og vi er glade for at søkerkomiteen for Ski-VM i Trondheim sier at lokalmat skal være en så viktig del av VM-konseptet at de signerer Trøndersk Matmanifest. Det betyr mye for oss i Oi!, og for matnæringa i regionen. Ski-VM er et nasjonalt løft, og dette gir oss muligheter for å utvikle et matkonsept som bidrar til å sikre at matspesialiteter fra hele landet blir en del av x-faktoren for ski-VM, sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke AS.

Fakta om Trøndersk Matmanifest

Trøndersk Matmanifest ble utviklet og signert i felleskap av trønderske mataktører i februar 2011, og er basert på det nordiske matmanifestet. Trøndersk Matmanifest skal fremme de trønderske råvarenes mangfold, smak og særpreg. Gjennom å slutte seg til Matmanifestet skal man bidra til å bruke råvarer og produkter som fremmer matglede og helse, utnytte sesongvariasjoner og formidle historiene om råvarene og tilberedningen. Det er viktig å fremme god mat og matkultur hos barn og unge. Trøndersk mat og matkultur skal være kunnskapsbasert, og bidra til å utvikle råvarer og produkter gjennom utdanning, nyskaping og forskning. Til nå har 34 bedrifter og organisasjoner signert Matmanifestet.
Les mer om Trøndersk Matmanifest.