Oslo2022 tar i bruk OL-ringene

Oslo ble nylig utvalgt som olympisk kandidatby av IOC, sammen med kinesiske Beijing og Almaty i Kazakhstan. Det betyr blant annet at Oslo2022 nå kan knytte OL-ringene til logoen sin.

– Vi er stolte over å få ta i bruk de ikoniske ringene, sier OL-direktør Eli Grimsby.

Sterk symbolkraft
De olympiske ringene ble skapt av Pierre de Coubertin, grunnleggeren av de moderne olympiske lekene, i 1913. Symbolet med fem ringer oppsto etter at OL i Stockholm i 1912 for første gang hadde med utøvere fra alle fem kontinenter. De over hundre år gamle ringene er kanskje verdens mest kjente og sterkeste symbol for globalt samhold og fredelig konkurranse.
– OL-ringene har en symbolkraft som helt klart styrker vår visuelle identitet. Samtidig viderefører logoen og den visuelle profilen våre kjerneverdier – urbant og naturnært, lekent og ansvarlig, ambisiøst og raust. Dette er et formspråk med glimt i øyet, sier Grimsby.

Oslo2022 i olympisk fargepalett
Snøhetta Design utarbeidet den første søkerby-logoen på bestilling fra Oslo2022, og fikk også oppdraget med å videreutvikle denne til å bli kandidatby-logo. Det nordiske designuttrykket Nordic Simplicity er beholdt, det samme er lekenheten og det nyskapende formspråket.

Henrik Haugan - Snøhetta Design– Det største grepet fra forrige logo ligger selvfølgelig i introduksjonen av ringene og dermed en «kalibrering» av fargene mot ringenes legendariske fargepalett, sier designer Henrik Haugan hos Snøhetta, som har utviklet logoen sammen med designer Kim André Ottesen.

Internasjonal oppmerksomhet
Oslo2022 og Snøhetta Design har allerede fått mye internasjonal oppmerksomhet og skryt for søkerby-logoen og den visuelle profilen, blant annet i viktige designmagasiner som Dezeen og Gizmodo. I følge Haugan er Dezeen kanskje det viktigste nettstedet for krysningspunktet arkitektur og design i verden, og Gizmodo har omtrent 60 millioner besøk i måneden.
– Jeg er fornøyd med at vi kan bidra til å sette norsk design på verdenskartet. En av de viktigste mulighetene ved et norsk OL og Paralympics i 2022 er jo nettopp at prosjektet kan bidra til innovasjon og kompetansebygging i norsk næringsliv, og til å synliggjøre Norge som et attraktivt og moderne kunnskapssamfunn, sier Grimsby.
Eli Grimsby med representanter fra Almaty og Beijing på IOCs kunngjøring av kandidatbyer i Lausanne 7. juli 2014.

OL-ringvirkninger
Oslos olympiske historie fra 1952 er fortsatt synlig i byen. Du kan blant annet finne OL-ringene på Holmenkollanlegget, på Bislett stadion og på Jordal. Også i Lillehammer-regionen kan du finne ringene på flere skilt og bygninger etter 1994-lekene.
– Etter 2022 har vi kanskje enda flere OL-ringer som kan pryde hovedstaden og landet vårt, det er én av mange mulige ringvirkninger av et norsk OL og Paralympics, smiler Grimsby.

Nye nettsider
I forbindelse med den nye statusen som kandidatby lanserer Oslo2022 i dag også en stor oppgradering av nettstedet www.OL22.no. Her vil den norske søkerorganisasjonen dele nyheter, informasjon og aktiviteter med både norsk og internasjonalt publikum.