OL2022 – en fantastisk mulighet

OL og Paralympics på hjemmebane i 2022 vil vise verden hvor viktig idretten er i Norge.

Vinterlekene vil vise gleden over vinteren, gleden over snø og ski – de vil vise verden idrettsglede for alle.

Det er mange grunner til å ønske seg OL og Paralympics i 2022 og en av fellesnevnerne er inspirasjon. Inspirasjon til unge, inspirasjon for frivillige, inspirasjon for idretten og ikke minst, inspirasjon for alle som elsker å se våre beste utøvere konkurrere.

Selv har jeg opplevd at idretten virkelig inspirer. Naboen min hjemme på Gjøvik var trener for skiløpere i 8-10 års klassen i vårt lokale idrettslag, Vind IL. Han trengte en assistent, og slik startet jeg min karriere som skitrener som 17-åring. Det var begynnelsen på en spennende reise gjennom flere trenerjobber og utdanning på Norges idrettshøgskole.  Ekstra inspirasjon for å fortsette dette løpet kom i 1988 da Norge fikk tildelt OL .17 år etter min første trenerjobb var jeg fremdeles skitrener, men da som en del av teamet til Norges Skiforbund under OL på Lillehammer i 1994. Det var en bonus jeg ikke så komme da jeg brukte min fritid på de unge skiløperne i lysløypene rundt Gjøvik på slutten av 70-tallet.

Jeg har vært ekstremt heldig som har fått oppleve dette. Og jeg vet at veldig mange andre har de samme gode følelsene rundt det å ha vært en del av det olympiske teamet på Lillehammer. Det var få ting blant alle idrettens frivillige som hang høyere enn frivillig-jakka fra OL.  Den ble tatt i mot med ydmykhet og båret med stolthet i mange år etterpå. OL var for mange en bonus etter mange år med frivillig innsats på lokale arrangement, og en inspirasjon til å fortsette etterpå.  Mange av de samme menneskene er fortsatt aktive i skilag og idrettslag over hele landet.

Mitt inderlige ønske er at dagens unge skal få ta del i de samme opplevelsene som vi fikk. Vi vil ha OL og PL for å dele inspirasjonen som olympiske- og paralympiske prestasjoner gir.

Et slikt arrangement på hjemmebane vil gi kunnskap, glede og inspirasjon til neste generasjon.  Det har en betydning langt utover 16 dager i Oslo og på Innlandet.  Det er bærekraft for hele norsk idrett og for hele landet.

OL løfter også oppmerksomhet. «Nye» idretter  får lov til å vise seg frem og danne grunnlag for nye ideer til aktivitet med ski. Vi ønsker at hele verden skal få oppleve det spektakulære med twin tip, og gispe over trippelskrudde saltoer i freestyle. Fortsatt lar vi oss fasinere av  fartssuget i utfor og kjenne igjen pulsen opp bakkene i sugende diagonal. Skiidretten  favner  et bredt publikum, våre utøvere viser gleden av å utfolde seg og inspirerer mennesker i alle aldre til skiglede.

Med utgangspunkt i anleggene i Holmenkollen, Kvitfjell og Wüller har vi fokus på gjenbruk. For Norges Skiforbund er det viktig å ta vare på anleggene fra tidligere OL og VM, men  det krever vedlikehold og jevnlige oppdateringer. På den måten er et OL viktig for å modernisere anleggene til morgendagens krav og gi neste generasjon de beste mulighetene til å utøve sine idretter. Anleggene som OL og Paralympics vil gi, blir på den måten en langvarig  glede for vår hjemlige konkurranse- og treningsaktivitet.

Idrett er viktig i Norge. Idrettsorganisasjonen er landets største organisasjon og er med på å definere fellesskapet og oss som nasjon. Men idrettens rolle i Norge er så selvsagt at vi kanskje tar den for gitt? Nå har en samlet idrettsbevegelse sagt at den ønsker seg vinterleker i Oslo i 2022.  Jeg tror at noe av grunnen til at hele idretten, sommer- som vinteridretter, vil jobbe for OL og Paralympics i Oslo, er nettopp det at å arrangere det ypperste av idrettskonkurranser er med på forsterke søkelyset på idretten og utvikle den videre. Idrett i Norge er så uendelig mye mer enn OL og PL, men idrett i Norge er også OL og PL.  I Norge har vi en idrettsmodell som favner alle.  Barneidrettsutøverne og de olympiske- og paralympiske mestere er alle med i den samme organisasjon.  Den organisasjonen ønsker seg OL og Paralympics.  Det er et særdeles viktig signal til dem som skal bestemme om vi skal få mulighet til å fortsette prosessen.

Norges Skiforbund omfatter mange grener og disipliner.  Vi ønsker oss nye tillitsvalgte og nye frivillige over hele landet.  Det jobber vi med hver dag.  Likevel er jeg overbevist om at et fyrtårn åtte år fram i tid, som OL og Paralympics vil være, vil hjelpe oss å bygge organisasjonen.

Unge utøvere som aspirerer eller drømmer om å delta i OL på hjemmebane kommer fra hele landet.  OL og Paralympics i 2022 vil ha effekt i Egersund, i Bulken, i Koll, i Vind, i Vinstra, i Rognes, i Meråker og i Kirkenes. Fordi inspirasjonen ikke er knyttet til Oslo eller til Lillehammer – inspirasjonen er landsomfattende.

Jeg ber regjering og Storting være på parti med de unge som ønsker seg OL og Paralympics til Norge, og på parti med idretten.  Grunnene til at vi ønsker oss vinterlekene går langt utover toppidrett og lekene i seg selv.