FIS-kongressen Barcelona

Det internasjonale skiforbundet har avholdt sin FIS-kongress i Barcelona 2.-7. juni. Se flere nyheter her.

Bilde: Kristin Brinchmann Lundestad (t.v.) og Marianne Strand-Udnæseth. Her sammen med Kikkan Randall.

Sunn Jenteidrett på FIS-kongress
Prosjektet Sunn Jenteidrett har fått internasjonal oppmerksomhet. På FIS-kongressen i Barcelona ble prosjektet veldig godt mottatt.

Dette var første gang Sunn Jenteidrett er blitt presentert internasjonalt. Det var noen spennende dager for Kristin Brinchmann Lundestad og Marianne Strand-Udnæseth sist uke. Lundestad og Strand-Udnæseth representerte Sunn Jenteidrett i Barcelona. Begge holdt felles presentasjoner for barne- og ungdomskomiteen i langrenn, kvinnekomiteen i langrenn, samt medisinsk komité.

- Flere land som USA, Ungarn, Sverige og Sveits har visst stor interesse, og vi har fått konkrete tilbakemeldinger og forespørsler om å bidra. Vi er veldig spente på fortsettelsen, men må også være takknemlige for at vi fikk lov til å presentere dette på kongressen, sier  Strand-Udnæseth og Lundestad.

Det ble også tid til et lengre møte med initiativtaker og langrennsløper Kikkan Randall i prosjektet Fast and Female. Dette er et jenteprosjekt i Canada, USA og Australia,. Prosjektet jobber med å styrke jenters selvtillit og selvfølelse gjennom å være aktiv og holde på med idrett.
-  Dette var et veldig inspirerende møte, og vi ser at vi har mye til felles. Selv om prosjektene er ulike, har vi mange av de samme verdiene, og det er gode muligheter for å kunne bruke hverandre, forteller Strand-Udnæseth og Lundestad.

En engasjert Kikkan Randall var også full av lovord etter å ha møtt Strand-Udnæseth og Lundestad over et lengre møte.
- Dette virker som et fantastisk prosjekt, og vi har mye å lære av hverandre. Det var veldig nyttig å høre mer om Sunn Jenteidrett, sier Randall.

Inggard Lereim, ansvarlig for nordiske grener i medisinsk komité i FIS, var strålende fornøyd med jentenes presentasjon i komiteen.

- Begge gjorde en strålende innsats. Innlegget vakte begeistring, og vil bli fulgt opp i andre nasjoner. NSFs ledelse fortjener stor ros for initiativet med dette prosjektet, sier Lereim.

Airbagteknologien i alpint utvikles
Det nærmer seg lansering for airbagdraktene i alpint, men ingenting er bestemt ennå.

Etter mange år med forskning er FIS nærmere en lansering enn noen gang. Airbagdraktene skal være en drakt som blåser seg opp for å beskytte utøverne når de faller og treffer bakken. Sammen med rennlederne i alpint, Günther Hujara og Atle Skårdal, ble de nye forslagene rundt airbagbeskyttelse-teknologien gjennomgått underFIS-kongressen i Barcelona sist uke.

Det er blitt vist flere airbagteknologidemoer siste årene for bruk på alpinister med tanke på ekstra beskyttelse. Denne teknologien kommer fra motorsportbransjen, og kan bli innført i skisporten om ikke så lenge.

Resultatene for siste åtte sesonger viser samlet sett nedgang i skadetall for både alpint og freestyle, men det er fortsatt for mye skader i skisporten. Økningen i antall alvorlige kneskader hos hoppere i kvinneklasser gir grunn til bekymring for både Lereim og den medisinske komiteen. Det tyske skiforbundet har foreslått et prosjekt for å se nærmere på årsaken til dette.

Maren Lundby og Anders Bardal kommer til å hoppe med nye hjelmer kommende sesong. Det samme skal Jørgen Graabak og kombinerteliten. Etter et samarbeid med hopp og kombinert innføres de samme hjelmer som ble introdusert for fartsdisiplinene i alpint i desember i fjor.

Seeberg fikk flest stemmer
Sverre K. Seeberg fikk flest stemmer av alle kandidater til det nye FIS-styret. Dermed fortsetter han også som visepresident i FIS de to neste årene.

Se sak på fisski.com

Seeberg sanket hele 119 av maksimalt 124 stemmer på avstemningen på kongressen i Barcelona fredag. Gian Franco Kasper ble valgt til det mektige presidentvervet for fire nye år, mens Seeberg blir på mange måter Kaspers høyre hånd og nestor
Nye medlemsland ble også tatt opp på kongressen fredag. Dominica, Guyana, Malaysia, Paraguay, Singapore, Sri Lanka og Øst-Timor er nye medlemmer av FIS. Totalt er det 122 medlemsnasjoner i FIS.

Økonomien i FIS er meget solid. Dette viser regnskapene siste årene. På kongressen fredag ble det vedtatt å betale ut cirka 175 millioner norske kroner til medlemsnasjonene ettersom økonomien til FIS harvært meget bra siste årene.
Cirka 1/3-del av de totale inntektene i FIS kommer fra IOC. Dette betyr at pengestrømmen til idretten går fra IOC, via FIS, ned til nasjonale skiforbund, krets og klubbledet.

Det internasjonale skiforbunet sa ja til mikshopp på OL-programmet i 2018 i Pyeongchang. Og telemark kan være på vei inn på det fremtidige OL-programmet.

Dermed sendes saken til IOC som gjør den formelle beslutningen i desember.
- Dette er kjempebra. Det har skjedd mye positivt på kvinnesiden siste årene, og nå går det mot en ny øvelse sammen med gutta, sier skipresident Erik Røste.

På FIS-kongressen fredag ble det også vedtatt at det skal jobbes for at telemark kommer på det fremtidige OL-programmet gjennom IOCs prosjekt 2020. Her skal også flere nye disipliner og øvelser vurderes.
Norges Skiforbund har også mottatt en offisiell henvendelse fra telemarkkomiteen i FIS om at telemark blir oppvisningsgren i ungdoms OL2016.

Vedtak fra kongressen på fisski.com

Ski-VM 2018-2019 til Oberstdorf, Park City, Seefeld og Cortina. Se sak på fisski.com

Langrenn
Det skal ikke lenger lønne seg med falske starter i sprint i langrenn. Nå blir det gult kort for slike overtramp.

Det har vært en økning i falske starter i sprint de siste sesongene, men under FIS-kongressen i Barcelona ble det besluttet å endre regelverket rundt dette. Løperne får gult kort dersom dette skjer i fremtidige World Cup-renn, og det gule kortet tar løperne med seg gjennom sesongen. Dermed blir det over og ut allerede etter et overtramp i sprintrenn i internasjonale konkurranser  gjennom sesongen. Den andre tyvstarten i samme heat vil som før gi diskvalifikasjon eller rødt kort!

På den tradisjonelle fem- og tremila i World Cup er det blitt gjort en justering på skibytter underveis. På mennenes femmil blir det lov å bytte ski maksimalt to ganger, mens på kvinnenes tremil kan løperne kun bytte ski kun én gang. Ekstrasløyfen for å bytte ski skal også kuttes ned.

Det var også en diskusjon på møtene om å endre konseptet for prologen i fremtidige Tour de Ski, men foreløpig skal rennet avvikles som før.

Reglen om å gå i korridorer etter start og innløp ble også diskutert i Barcelona, men det ble ingen endring for praksisen rundt dette.

Vegard Ulvang og Åge Skinstad

Åge Skinstad ble valgt inn i World Cup-komiteen i langrenn i Det internasjonale skiforbundet under FIS-kongressen i Barcelona. Daglig leder for World Cup Lillehammer, Eiliv Furuli, ble valgt inn i turrennkomiteen i Barcelona. Furuli er nestleder i styret i Birken AS og styremedlem i Swix Ski Classics. Det er med denne bakgrunnen han nå trer inn i FIS-komiteen. Furuli skal først og fremst bistå med fremtidige terminlister og organisering av turrenn internasjonalt, herunder FIS Marathon Cup og Swix Ski Classics.

- Jeg setter stor pris på å bli spurt om å sitte i en slik FIS-komité på vegne av Norges Skiforbund . Langløp er en viktig del av langrennssporten og Ski Classics tv-sendte renn de siste sesongene har gitt langløp økt fokus. På denne måten vokser langrennssporten nasjonalt og internasjonalt, mens også World Cup også er i stadig utvikling, sier Furuli.

Alle langrennsnyheter og terminlister på fisski.com

Kombinert
11 nasjoner vil være med på den første treningsleieren for kvinnekombinert i tyske Oberstdorf 26.-30. august. Dette kom frem under FIS-kongressen i Barcelona denne uka.

Den største nyheten for kombinert, var uten tvil innføringen av første skritt mot fremtidige konkurranser for kvinnekombinert. Dette er en lang prosess, men allerede under FIS-møtene kom det frem at 11 nasjoner vil sende kvinner til Oberstdorf.

Mange av de store og kjente skihopperne gikk langrenn i barne- og ungdomsårene. Derfor bør det være grunnlag for et fremtidig konsept rundt kvinnekombinert. I dag er det mange jenter som prøver kombinert, men det stopper opp omkrint 14-årsalderen på grunn av at det ikke er noe mer tilbud.

Terminlista for kommende sesong inneholder en fyldig liste, og det er noen justeringer på destinasjonene fra sist sesong

Det er ikke så mange år siden at kvinnene fikk både VM- og World Cup-status i hopp. I år fikk også kvinnene stille i OL. I Norge har det i mange år vært aldersbestemte jenteklasser i kombinert, men ikke noe organisert miljø ettersom tilbudet har uteblitt i junior og senior sammenheng.

I OL-sammenheng er det i dag tre øvelser i kombinert. IOC er også veldig opptatt av at kvinnene skal ha sine respektive klasser, men veien dit er lang. Først må flere nasjoner ha utøvere som kan begynne å konkurrere i FIS-renn, deretter COC før kvinnene får sin plass på både VM og OL-programmet.

Alle kombinertnyheter og terminlister på fisski.com

Hopp
Statusen til kvinnehopp øker. Denne uka i forbindelse med FIS-kongressen ble det besluttet å øke pengepremiene i World Cup. De totale pengepremiene øker med cirka 13 500 kroner til cirka 135 000 norske kroner per World Cup-renn. I fjor fikk de 15 beste i hvert renn pengepremier. Neste år får de 20 beste kvinnene pengepremier.

Det ble også gjort små justeringer for avviklingen av World Cup-rennene. Totalt 40 kvinner får lov til å stille i hvert World Cup-renn, mens hver nasjon maksimalt kan stille med fem deltakere mot seks. tidligere

Alle hoppnyheter og terminlister på fisski.com

Alpint
I slalåmåpningen i finske Levi 2015 kan det blir tre omganger i slalåm!

Alpinkomiteen i Det internasjonale skiforbundet (FIS) jobber med å videreutvikle alpinsporten i fremtida. Under FIS-kongressen ble det besluttet å jobbe videre med et nytt slalåmkonsept over tre omganger. Tradisjonelt kjører de 30 beste finaleomgangen i slalåm, men forslaget går ut på en tredje omgang hvor de 15 beste av de 30 i den andreomgangen kvalifiserer seg.

I møtene i Barcelona denne uka var det blandede reaksjoner, men også en del positive.

Terminlista for kommende sesong inneholder ingen store overraskelser, men det er noen justeringer på destinasjonene fra sist sesong.

Alle alpinnyheter og terminlister på fisski.com

Freestyle
Beslutninger og terminlister fra møtene på fisski.com

Holmenkollen
Holmenkollen har fått et ekstrarenn i hopp. Rennet planlegges til om ettermiddagen. Onsdag ble programmet spikret i forbindelse med kongressen i Barcelona. Alt skal godkjennes i FIS Council i løpet av uka, men daglig leder Kirstin V. Sæterøy synes det er kjempespennende med både hopprenn for gutta lørdag og søndag 14.-15. mars. Ellers er Kollenhelga ganske identisk som i år med 30/50 km, kombinertrenn og hopprenn for kvinnene i storbakken. Holmenkollen har en fantastisk posisjon på skikartet, og dette kom igjen frem under FIS-kongressen.

Kvitfjell
Kvitfjell er også inne på langtidsterminlista med fartsrenn frem til 2018. Alpinrennene i Gudbrandsdalen har virkelig satt seg. Drammen er også inne på terminlista for kommende sesong, og arrangørene er i gang med planleggingen av ei ny løype for gjennomføringen av sprintrennet onsdag 11. mars 2015.

Lillehammer
Det blir skikkelig VM-generalprøve for hopperne, langrennsløperne og kombinertløperne første helga i desember på Lillehammer i forbindelse med nordisk-helg.

- Med dette utrolig bra programmet håper vi virkelig på et publikumsløft i desember etter hva vi fikk til i fjor. Det beste programmet for Lillehammer så langt. Vi gleder oss til å se sprinterne i aksjon for første gang, og ikke minst til å se verdens tøffeste jenter i hoppbakken senere om ettermiddagen. Selve «kongedagen» blir lørdag, og den blir enda bedre ettersom vi har fått storbakkerenn både lørdag og søndag. Vi gleder også ekstra til å se kombinertløperne i aksjon etter hva de presterte i OL. Her har vi også forhåpentligvis en lokal favoritt i Mikko Kokslien på startstreken, sier Eiliv Furuli, daglig leder for World Cup langrenn.

I både kombinert og langrenn var World Cup-rennene blant de mest sette gjennom World Cup-sesongen, mens også tv-tallene i hopp har vært meget bra.

Telemark
Telemark-VM til Rjukan
Se sak på skiforbundet.no

Fire fra organisasjonskomiteen i Vikersund i Barelona. Fra venstre: Bjørn Espen Hovde, Håvard Orsteen, Stig Hamstad og Tone Kjemperud Kristiansen.

Vikersund
Vikersund ligger inn på lista for skiflygingsrenn i både 2015 og 2016. Datoen for rennene i 2015 er satt til 13.-15. februar, mens rennene i 2016 er datofestet til 14.-16. februar.

- Vi er kjempeglade for at vi ligger inne for de to neste årene, og har signalisert at vi ønsker hvert renn i fremtida. For merkevaren Vikersund vil dette være det beste for oss,. sier leder av organisasjonskomiteen, Stig Hamstad.
Renndirektør Walter Hofer har et brennende engasjement for skiflyging, og renndirektøren kommer til Vikersund i slutten av juni i forbindelse med storsamlinga i hopp i Midtstubakken.

- Det er veldig hyggelig at Walter kommer til Vikersund i sommer, og vi ønsker sammen å få til gode renn til vinteren. Vi er opptatt av å lykkes i fellesskap, og derfor vil vi sette oss ned med Walter på et tidlig stadium av planlegginga, sier Hamstad.

Et nytt system for gjennomføring av skiflygingsrenn skal testes ut i årets sommer Grand Prix. Dette ble vedtatt i møtene i forbindelse med FIS-kongressen i Barcelona i dag. Om konseptet blir tatt i bruk til vinterens World Cup blir eventuelt beslutta i forbindelse med høstmøtene i Zürich. Det er også planer om en egen skiflygingsverdenscup i fremtida, og det skal jobbes videre med detaljer rundt dette fremover.

Forslag til nytt skiflygingskonsept som skal testes ut i sommer:

Tre omganger teller. Alle hoppere må stille i kvalifseringa, og poengsummen teller. Det er ikke noe unntak for topp 10, men de er forhåndskvalifisert til rennet. Det blir pengepremier til vinneren av kvalifiseringa. Ut fra kvalifiseringsresultatene deles de 48 (40 om vinteren) som er kvalifisert for rennet inn i fire grupper av 12 (10 om vinteren). De 6 beste i hver gruppe i første omgang går videre til finaleomgangen. Kvalifiseringa og 1. omgang legger grunnlaget for finaleomgangen. Startlisten i finaleomgangen, som vil bestå av 24 hoppere, settes opp etter resultatene fra 1. omgang. Alle tre omgangene teller i rennet, og topp 30 får fortsatt verdenscuppoeng.

Bilde: Fra venstre: Erik Andresen, Siri Darell, Per Lund, Morten Wolden og Otto Ulseth.

Granåsen

Konkurranseprogrammet i Granåsen blir «compact» til vinteren. Torsdag 12. mars 2015 blir det både kombinert og herrehopprenn i Granåsen.

Både hopp- og kombintertkomiteen i FIS har avholdt sine møter i Barcelona. Detaljer skal godkjennes i FIS Council i løpet av uka, men alt tyder på at det blir to renn på samme dag i Granåsen neste år.

- Vi tror dette kan bli en skikkelig fest etter VM i Falun neste år. Forhåpentligvis får vi to kompakte konkurranser i Granåsen i løpet av ettermiddagen og kvelden den 12. mars, og at publikum får oppleve VM-heltene på hjemmebane. Vi ser veldig frem til dette formatet, sier leder av organisasjonskomiteen for World Cup Trondheim, Erik Andresen.

Sist år var det kombinertrenn torsdag, mens herrehopprennet ble arrangert fredag. I år blir alt gjennomført på én dag.

En delegasjon fra Trondheim er også på plass i Barcelona med tanke på en mulig VM-søknad i 2021. Det er Per Lund, Otto Ulseth, Morten Wolden (kommunaldirektør Trondheim Kommune) og Siri Darell (kretsleder Sør-Trøndelag) som er på plass i Barcelona.

Alle vedtak og mye mer på  FIS-kongressen på fisski.com

Forhåndssak
Fra mandag til onsdag er det møter i alle FIS-komiteene, mens det torsdag kveld skal besluttes hvem som får de ulike verdensmesterskapene 2018-2019.

Fredag 6. juni arrangeres selve FIS-kongressen hvor blant annet nytt FIS-styre skal velges for kommende periode.

Det er på FIS-kongressen at mange beslutninger blir gjort i forhold til kommende toårsperiode. Det er drøyt 20 norske FIS-representanter som skal til Barcelona neste uke, mens rundt 40 nordmenn (flere representanter fra World Cup-arrangørene). Norge har representanter med i mange ulike FIS-komiteer.