Statsminister Erna Solberg og kulturminister Thorhild Widwey holder mottakelse for deltakere og støtteapparat i de olympiske og paralympiske leker i Sotsji. Blant andre: , Mariann Vestbøstad Marthinsen, Håvard Klemetsen, Kong Harald, Magnus Krog, Kjetil Jansrud, Magnus Moan, Ståle Sandbech. (NTB Scanpix)

Regjeringen hedret Sotsji-heltene

Under mottakelsen fredag ble Kjetil Jansrud og Mariann Vestbøstad Martinsen også hedret med hver sin pris.

Under den offisielle fotograferingen med H.M Kongen, statsminister Erna Solberg, kulturminister Thorhild Widvey

og idrettspresident Børre Rognlien benyttet Ståle Sandbech anledningen til å posere på sitt vis - noe som skapte latter og godt humør blant vertskapet og de andre utøverne.
- Det er stort at vi får være med på dette, og at de bruker tid på å hilse på en liten gutt fra Rykkinn, sa Ståle Sandbech som tok Norges første medalje i Sotsji - med sitt sølv snowboard slopestyle.

Det er tradisjon at regjeringen inviterer OL- og Paralympics-utøverne til mottakelse i regjeringens representasjonsbolig.
- Det er en fin tradisjon å ha en mottakelse for medaljevinnerne og det store støtteapparatet som har vært rundt alle utøverne både i forkant og under OL og Paralympics. I dag skal vi ha litt underholdning, noen taler og noen prise som skal deles ut.
- Er kulturministeren fornøyd med Norges prestasjoner i OL og Paralympics?
- Ja absolutt, også må jeg si at det veldig spennende å være med under OL i Sotsji, spesielt med tanke på at jeg fikk oppleve seks av de syv første medaljene som vi fikk, sa Widvey til idrett.no.

Erik Røste. Her med Kjetil Jansrud og Mariann Vestbøstad Martinsen. Foto: KKD

Delte ut to priser
Det ble delt ut to priser under mottakelsen. Mariann Vestbøstad Martinsen fikk Regjeringens ærespris for sin gullmedalje i 1 km sitski (sprint). Hun vant også en bronsemedalje i mix-stafett langrenn.